سرطان ریه چیست

9200471 - 0910 46129143 - 021

علائم سرطان ریه مهمترین علائم سرطان ریه بدخیم – آروین کلینیک

بنا به آمارگیری جهانی بیشترین مرگ و میر ناشی از سرطان مربوط به سرطان ریه می باشد. قربانی های سرطان ریه به مراتب از قربانی های سرطان های شایع مثل سرطان پروستات و سرطان کولون و سرطان غدد لنفاوی و سرطان پستان بیشتر می باشند.
با این حال می توان گفت که 90 درصد از اشخاص مبتلا به سرطان ریه، مصرف دخانیات داشته اند. بدیهی است که نسبت ابتلا به بیماری سرطان ریه با افزایش سال های مصرف دخانیات و تعداد سیگاری های مصرفی رابطه مستقیم دارد.
ترک مصرف دخانیات حتی بعد از سال های فراوان، می تواند خطر ابتلا به بیماری کنسر ریه و علائم سرطان را به میزان زیادی کاهش دهد.

علائم سرطان ریه

انواع سرطان ریه

دو گروه کلی سرطان های سلول کوچک (small cell) و غیر سلول کوچک دارد . از گروه غیرسلول کوچک سرطان سلول اسکوآموسی و آدنوکارسینوم انواع اصلی هستند .

Scc

بیشتر در مردان دیده می شود و در اتباط با سیگار است و در نواحی مرکزی ریه ها مشاهده می شود و علائم به شکل سرفه و انسداد دارد . گاهی روی اسکار TB یا برونشکتازی سوار می شوند . گاهی عفونی شده و ایجاد آبسه می کند .

آدنوکارسینوم

شایعترین سرطان ریه در زنان است و شیوع آن در زنان به نسبت مردان بیشتر است . این نوع از سرطان اغلب در محیط ریه ها است و به صورت اتفاقی در گرافی کشف می شود . بدخیم ترین کارسینوم ریه، نوع سلول کوچک است . که از انواع کانسرهای نورواندوکرین می باشد . 25% موارد کانسر ریه را شامل می باشند . در نواحی مرکزی ریه ایجاد می شوند .

علائم سرطان ریه

سرطان ریه ممکن است در ابتدای بیماری علائمی نداشته باشد و در برخی از موارد علائمی هممچون زیر داشته باشد:

علائم سرطان ریه علائم ریوی

تنگی نفس، هموپتیزی، سرفه، ویزینگ، پنومونی، آبسه ریه

علائم سرطان ریه توراسیک

درد پلورتیک در اثر تهاجم به دیواره قفسه سینه، سندرم پانکوست فلج عصب فرنیک یا عصب راجعه، سندرم SVC به علت تحت فشار قرار گرفتن ورید کاو فوقانی شامل پرخونی و برافروختگی صورت و ملتحمه و برجسته شدن وریدهای گردنی .

مهم ترین علائم سرطان ریه

علائم سرطان ریه غیر اختصاصی

بی اشتهایی، کاهش وزن، بی حالی و خستگی

علائم سرطان ریه متاستاتیک

متاستاز به مغز: سردرد تهوع، استفراغ، تشنج، همی پلژی

متاستاز به استخوان: شایعترین علت تحت فشار قرار گرفتن طناب نخاعی، کانسر ریه (تهاجم مستقیم یا متاستاز) است . که در صورت شک به آن، باید هر چه سریعتر مشاوره جراحی اعصاب جهت برداشتن فشار انجام شود .

علائم سندرم های پارانئوپلاستیک

سندرم های پارانئوپلاستیک ممکن است قبل از علائم تومور اولیه ایجاد شده و باعث تشخیص زودتر شوند . وجود این علائم تاثیری روی درمان و یا قابل رزکت بودن تومور ندارد . علائم اغلب با درمان موفق کانسر اولیه بهبود می یابند . گاهی اولین علامت عود علائم سندرم پارانئوپلاستیک است .

در حقیقت سرطان ریه موجب تولید موادی شبه هورمونی می شود که این مواد به جریان خون نفوذ کرده و از این طریق به دیگر بافت های بدن سرایت می کند به این نوع مشکل سندرم پارانئوپلاستیک گفته می شود.

علائم سرطان ریه چیست

اختلالات استخوانی (HPO)

شایع ترین سندرم های پارانئوپلاستیک است . علائم شامل تندرنس و تورم در مچ پا، پا، دست و ساعد می باشد که به علت التهاب پریوست است . ممکن است علائم شدید و ناتوان کننده باشد . ممکن است ماه ها قبل از تشخیص سرطان بروز کند . در 30% موارد SCLC، کلابینگ با یا بدون HPO وجود دارد . در گرافی بلند شدن پریوست و در اسکن استخوان جذب قرینه در استخوان های بلند دیده می شود . تسکین با آسپرین و NSAID بوده و درمان اصلی، درمان تومور اولیه در ریه است .

برای درمان سرطان خوشبختانه مرکز درمان سرطان آروین توانسته با استفاده از روش های جدید، موفق عمل کند . جهت تماس و برقرای ارتباط با مرکز فوق تخصصی و آنکولوژی آروین می توانید با شماره های 09109200471 – 02144285617 تماس حاصل فرمایید یا به آدرس اینستاگرام مرکز فوق تخصصی آنکولوژی آروین مراجعه نمایید.

علائم سرطان ریه هیپرکلسمی

در 10 % بیماران سرطان ریه هیپرکلسمی داریم که اغلب به علت متاستاز است  در 15% موارد علت، ترشح اکتوپیک PTH می باشد و اغلب در SCC دیده می شود . همیشه در موارد هیپرکلسمی باید با اسکن استخوان، متاستاز را رد کرد .

هایپوناترمی

در 10 – 45 % بیماران دچار  SCLC  ریه، اختلال کاهش سدیم رخ می دهد . هیپوناترمی در اثر ترشح اکتوپیک ANP نیز می تواند ایجاد شود .

علائم سرطان ریه در زنان

سندرم کوشینگ

ترشح  ACTH (هورمونی که از غدد آدرنال کورتیزول) با دگزامتازون مهار نمی شود. چون افزایش سطح سرمی ACTH سریع اتفاق می افتد . علائم کلاسیک سندرم کوشینگ دیده نمی شود بلکه بیشتر با اختلال متابولیک شامل هیپوکالمی، آلکالوز متابولیک و هیپرگلیسمی بروز می کند .

نوروپاتی محیطی و مرکزی

در سندرم های پارانئوپلاستیک با واسطه ایمنی می باشد، و نه ترشح ماده فعال . البته اگر بیمار سرطان ریه علائم نورولوژیک یا عضلانی داشت باید متاستاز به CNS رد شود .

سندرم لامبرت ایتون

شبیه میاستنی است و همراه با SCLC دیده می شود . درمان شامل درمان تومور اولیه ریه است .

درمان سرطان ریه

در مراحل اولیه درمان جراحی مفید است و در مراحل پیشرفته و متاستاتیک درمان کموتراپی است . درمان کانسر ریه از نوع نورواندوکرین سلول کوچک، شامل کمورادیوتراپی است .

علائم سرطان ریه در مراحل اولیه

کلام آخر

در صورت مشاهده هر گونه علائم بدون اتلاف وقت سریعا به مراکز درمان سرطان مراجعه نمایید . در این صورت است که می توان از پیشرفت بیماری کاست و روند بهبود درمان سریعتر خواهد بود .

برای کسب اطلاعات بیشتر به بهترین مرکز درمان سرطان در تهران مراجعه نمایید.