درمان سرطان کلیه توسط تیم درمانی به کمک خود بیمار صورت می گیرد. بهترین رویکرد درمان سرطان کلیه چیست؟ چه زمانی به جراحی نیاز میشود؟ آیا این بیماری درمانپذیر است؟
روش های درمان سرطان کلیه

9200471 - 0910 46129143 - 021

درمان سرطان کلیه و موثرترین روش درمان سرطان کلیه – آروین کلینیک

آیا سرطان کلیه باعث مرگ می شود؟ به صورت کلی  انواع کنسر ها “زمان تشخیص” نقش بسیار مهمی در درمان سرطان کلیه دارد، هرچقدر این بیماری زودتر تشخیص داده شود روند معالجه راحت تر میباشد. بعد از تشخیص پزشک متخصص، تیم درمانی همراه خود بیمار یکی از گزینه های درمان سرطان کلیه را انتخاب میکنند. بهترین رویکرد برای بیمار فاکتورهایی از جمله وضعیت سلامت کلی فرد، نوع کنسر کلیه و درگیری تومور با بافت  دیگر بدن وترجیحات بیمار بستگی دارد.

کنسر کلیه حدود 2 درصد از تمام کنسرها را شامل میشود. این بیماری درمردان شایع تر میباشد وابتلای مردان دوبرابر زنان است. این بیماری عموماً درسنین هفتاد تا هشتاد سالگی بروز میکند وحدود 25 تا 40 درصد موارد بطور اتفاقی کشف میشوند.

رژیم غذایی برای درمان سرطان کلیه

درمان سرطان کلیه معمولاً با جراحی برای برداشتن توده سرطانی شروع می شود. دربیشتر موارد تنها درمان مورد نیاز برای کنسر کلیه جراحی وبرداشتن آن میباشد. اما اگر این بیماری به خارج از کلیه نیز گسترش یافته باشد، ممکن است درمان های اضافی نیز برای معالجه توصیه شود.  بهترین روش درمان سرطان کلیه برای شما ممکن است به عوامل مختلفی از جمله :

  • سلامت عمومی شما
  • نوع کنسر کلیه
  • گسترش کنسر
  • ترجیحات شما برای درمان بستگی داشته باشد.

عوامل تاثیرگذار در ابتلا به سرطان کلیه قبل از درمان

هر چیزی که خطر ابتلا به بیماری را افزایش دهد، جز موارد خطر نامیده میشود. داشتن یک عامل خطر به معنای ابتلا نیست و نداشتن عوامل خطر به این معنی نیست که این بیماری را نخواهید گرفت. اگر فکر می کنید ممکن است درمعرض خطر باشید با پزشک خود صحبت کنید.

سیگار علت 20 تا 30 درصد موارد کنسرهای کلیه است. چاقی بر روی بیماری تاثیر میگذارد. هیپرتانسیون (فشار خون بالا) دربسیاری از بیماری به خصوص ایجاد کنسر کلیه منجر میشود. درنتیجه درمان هیپرتانسیون باید جدی گرفته شود. استفاده نادرست از داروهای مسکن خاص، از جمله داروهای مسکن بدون نسخه، برای مدت طولانی خطرناک است. استروژن تراپی بدون مقابله یکی دیگر از بسیار مواردی است که درابتلا به این بیماری مهم تلقی میشود. تماس شغلی با فراورده نفتی و فلزات سنگین یکی از موارد هشدار است. داشتن سابقه خانوادگی باید مورد توجه قرار بگیرد. داشتن شرایط ژنتیکی خاص، مانند بیماری فون هیپل-لیندو یا کارسینوم سلولی پاپیلاری ارثی در درمان سرطان کلیه مهم است.

عوامل تاثیرگذار در ابتلا به سرطان کلیه

علائم مشاهده شده قبل از درمان سرطان کلیه چیست؟

درد شکمی (40 درصد موارد)، کسالت عمومی،توده‌ی قابل لمس پهلو یا شکم، هماچوری (خون در ادرار)،تب،تعریق شبانه، کاهش وزن و واریکوسل اخیر از علائم مهم و زنگ خطر ابتلا به این بیماری هستند.

انواع روشهای درمان سرطان کلیه

غالباً جراحی، تنها راه درمان سرطان کلیه میباشد، شانس زنده ماندن بدون انجام جراحی برای افراد مبتلا بسیار پایین است. انجام عمل جراحی وبرداشتن تومور بیماران به بقیه اعضای بدنشان گسترش یافته، روند بهبودشان کمک میکند.
عوامل پیشگیری از سرطان کلیه
ضمناً چنین افرادی با برداشتن کلیه، باعث افزایش طول عمرشان میشود وبا برداشتن آن علائم، دردها وخونریزی ناشی از این بیماری کاهش مییابد.

درمان سرطان کلیه با جراحی

برای اکثر کنسر های کلیه، جراحی درمان اولیه است. هدف از جراحی حذف بیماری با حفظ عملکرد طبیعی کلیه درصورت امکان است. عمل های مورد استفاده برای درمان عبارتند از:

جراحی نفرکتومی

نوع جراحی که پزشک شما برای درمان سرطان کلیه توصیه می کند بر اساس این بیماری و مرحله آن و همچنین سلامت کلی شما خواهد بود. بیماران بسیاری نگران محل برش جراحی جهت برداشتن غده خود هستند. بطور کلی این برش درمکانهای مختلفی صورت میگیرد. اما معمول ترین محل، وسط شکم وزیر قفسه‌ی سینه میباشد یا پشت کمر، قسمت پشت کلیه ها میباشد. البته امروزه با پیشرفت علم پزشکی، روش جراحی لاپاراسکوپی نیز برای جراحی استفاده میشود.

برداشتن کلیه آسیب دیده یا نفرکتومی: برداشتن بافت سرطانی وبرخی بافتهای اطراف آن را جراحی نفرکتومی پارشیال میگویند. جراحی نفرکتومی پارشیال به درجه ومحل بیماری وفاکتورهای دیگر بستگی دارد. نفرکتومی رادیکال به برداشتن کامل کلیه اطلاق میشود. این روش، کل بافت وغده آدرنال چسبیده به آن توسط جراح برداشته میشود. برخی موارد که توده سرطانی درزیر کلیه ها هستند، جراح می تواند این غده را بر ندارد. علاوه بر اینها غدد لنفاوی وبافت چربی نزدیک به کلیه را نیز بر میدارد. بسیاری افراد با یک کلیه هم می توانند مانند گذشته کارهای روزانه خود را بدون مشکل انجام دهند.

نفرکتومی کامل شامل برداشتن تمام قسمت کلیه، همراه مقداری از بافت سالم وگاهی اوقات بافت‌های مجاور اضافی مانند غدد لنفاوی، غده فوق کلیوی یا سایر ساختارها است. پزشک جراحتان ممکن است جراحی نفرکتومی را از طریق یک برش تکی درشکم یا پهلو (نفرکتومی باز) یا از طریق یک سری برش های کوچک درشکم (نفرکتومی لاپاراسکوپی لاپاروسکوپی یا رباتیک به کمک لاپاروسکوپی) انجام دهد.

برداشتن تومور (نفرکتومی جزئی): به این نوع جراحی، حفظ کلیه یا نفرون نیز می گویند، در طی درمان سرطان کلیه با این روش سلول وحاشیه کوچکی از بافت سالمی را که اطراف آن را احاطه کرده است به جای کل کلیه برداشته میشود. که می تواند به عنوان یک روش باز، یا لاپاراسکوپی یا با کمک رباتیک انجام شود. جراحی محافظ کلیه یک دراه رایج برای درمان سرطان کلیه درمراحل اولیه است واگر تنها یک کلیه دارید ممکن است این روش بهترین روش باشد. درصورت امکان، جراحی حفظ کلیه نسبت به نفرکتومی کامل برای حفظ عملکرد کلیه وکاهش خطر عوارض بعدی مانند بیماری کلیوی ونیاز به دیالیز ترجیح داده می شود.

درمان سرطان کلیه با جراحی

 

درمان سرطان کلیه با روش های غیر جراحی

درمانهای مختلفی تحت نظر پزشک وجود دارد. جراحی درکنار پرتودرمانی، فریز کردن  وسوزاندن سلولهای سرطانی روشهای است که درادامه توضیحات بیشتری داده خواهد شد.

درمان سرطان کلیه در مراحل اولیه و در صورت غیر تهاجمی بودن آن میتواند بدون جراحی تنها با استفاده ازگرما وسرما انجام شود. این روش‌ها ممکن است درموقعیت‌های خاص، مانند زمانی که افراد نتوانند تحت عمل جراحی قرار بگیرند ویا بدون عمل جراحی نیز بتوان کنسر کلیه را درمان کرد مورد استفاده قرار میگیرد. گزینه های درمانی با این روش ممکن است شامل موارد زیر باشد:

پرتودرمانی

پرتودرمانی نوعی درمان سرطان کلیه اغلب برای کاهش علائم بیماری یا کسانی که نمی توانند عمل جراحی انجام دهند استفاده میشود. این روش درمانی، با اشعه ایکس یا اشعه های دیگر، اقدام به ازبین رفتن سلولهای سرطانی یا متوقف کردن رشد آن ها میکنند. ارسال اشعه به سلولهای سرطانی، توسط یک دستگاه خارج ازبدن انجام میشود.

در صورتی که تنها کلیه درگیر توده‌ی سرطانی باشد ومتاستاژ اتفاق نیفتاده باشد (بافتهای دیگر بدن را درگیر نکرده باشد)، جراحی تنها راه درمان است ودیگر نیازی دارو و پرتودرمانی نمیباشد.

فریز کردن سلول های سرطانی

برای ازبین بردن تومورهای کوچک روش غیر جراحی نیز وجود دارد. فریز کردن سلولهای سرطانی یک روش درمانی است که با وارد کردن سوزن عمیقی در کلیه از طریق پوست واستفاده ازامواج اولتراسوند، گاز سردی به سلولهای سرطانی وارد کرده و آن ها را فریز میکند. درطول فرآیند درمان سرطان کلیه با انجماد، یک سوزن توخالی مخصوص ازطریق پوست شما وبا استفاده ازسونوگرافی با سایر راهنمایی های تصویری وارد تومور سرطانی درکلیه می شود. ازگاز سرد درون سوزن برای انجماد سلول های سرطانی استفاده میشود.

درمان سرطان کلیه چگونه انجام می شود

سوزاندن سلول های سرطانی

در طول فرآیند درمان سرطان کلیه با این روش یک لوله باریک و مخصوص ازطریق پوستتان وارد کلیه و تومور سرطانی آن میشود. با استفاده ازدستگاه اولتراسوند یا تصویربرداری دیگر برای هدایت یا قرار دادن پروب. جریان الکتریکی ازطریق سوزن وارد سلول های سرطانی می شود وباعث گرم شدن یا سوختن سلول ها می شود.

باز هم باید خاطر نشان کرد که تشخیص به موقع درمان سرطان کلیه نقش بسیار مهمی دارد. پیشنهاد میشود افرادی که درمعرض عوامل تاثیرگذار بر این بیماری قرار دارند با احساس هرکدام ازعلائم این بیماری به پزشک و یا مرکز درمانی مراجعه نمایند. درصورت تشخیص زودهنگام یقیناً روش های درمانی راحت تر میباشند واحتمال بقای عمر دربیماران بالا میرود یا حتی درمواردی امکان بهبودی کامل وجود دارد.

درمان سرطان کلیه برای سرطان پیشرفته یا عود شده

گاهی کنسر با درمان سرطان کلیه عود می کند و   به سایر قسمت های بدن گسترش می یابد ممکن است قابل درمان نباشند. درمان با روش های دیگر باعث جلوگیری ازگسترش آن به دیگر بخش ها و درنتیجه کنترل بیماری خواهد شد. درمان های مورد نیاز شما ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • جراحی برای برداشتن هر چه بیشتر توده: اگر نتوان سلول سرطانی را به طور کامل درطول یک عمل جراحی برداشت کرد، جراحان ممکن است برای حذف آن تا حد امکان تلاش کنند. همچنین ممکن است از جراحی برای حذف سلول سرطانی که به ناحیه دیگری از بدن گسترش یافته است استفاده شود.
  • درمان هدفمند: درمانهای دارویی هدفمند بر روی ناهنجاری های خاص موجود درسلول های سرطانی تمرکز دارند. با مسدود کردن این ناهنجاری‌ها، درمان‌های دارویی هدفمند می‌توانند باعث مرگ سلول‌های سرطانی شوند. پزشک شما ممکن است با آزمایش روی سلول های سرطانی بتواند تشخیص دهد که کدام درمان سرطان کلیه دارویی هدفمند برایتان مناسب است.
  • ایمونوتراپی: ایمونوتراپی از سیستم ایمنی بدن شما برای مبارزه با انواع‌سرطان استفاده می کند. سیستم ایمنی بدن شما که با بیماری مبارزه می کند ممکن است به بیماری شما حمله نکند زیرا سلول های سرطانی پروتئین هایی تولید می کنند که به آنها کمک می کند ازسلول های سیستم ایمنی پنهان شوند. ایمونوتراپی با تداخل دراین فرآیند باعث ازبین رفتن این سلول های سرطانی میشود.
  • پرتو درمانی: پرتودرمانی ازپرتوهای انرژی پرتوان ازمنابعی مانند اشعه ایکس و پروتون برای کشتن سلول های سرطانی استفاده می کند. پرتودرمانی دربرخی موارد برای کنترل یا کاهش علائم‌سرطان کلیه که به سایر نواحی بدن مانند استخوان ها ومغز گسترش یافته است، استفاده می شود.
  • آزمایشات بالینی: کارآزمایی‌های بالینی مطالعات تحقیقاتی هستند که به شما فرصت می‌دهند جدیدترین نوآوری‌ها را در درمان سرطان کلیه امتحان کنید. برخی کارآزمایی‌های بالینی ایمنی واثربخشی درمان‌های بالقوه را ارزیابی می‌کنند. سایر آزمایشات بالینی سعی دریافتن راه های جدیدی برای پیشگیری یا تشخیص بیماری دارند.

درمان سرطان کلیه

آیا خود بیمار میتواند در رابطه با درمان کنسر کلیه تصمیم گیری کند؟

خیر درابتدا پزشک بطور کامل بیمار را معاینه میکند وسپس بر اساس بیماری وی، تعداد تومورهای سرطانی ومقدار گسترش آن برای شیوه درمان آن تصمیم گیری میکند. تنها درصورت حساسیت دارویی وسابقه بیماری ممکن است روند درمانی شما تغییراتی داشته باشد.