پرتو درمانی بهتر است یا شیمی درمانی

9200471 - 0910 46129143 - 021

تفاوت پرتو درمانی با شیمی درمانی و توضیحات کامل – آروین کلینیک

یکی از دغدغه های علم پزشکی پیدا کردن راهی برای جلوگیری از بروز انواع سرطان و در قدم بعدی پیدا کردن راهی برای درمان است . اگرچه تا چندین ده گذشته افراد مبتلا به سرطان بخاطر نبودن امکاناتی مثل شیمی درمانی و پرتو درمانی و یا درمان های مشخص دیگر جان خودشان از می دانند، اما امروزه با همین روش ها افراد زیادی پس از ابتلا به سرطان، امیدوار به بازگشت زندگی قبلی عاری از سرطان خود هستند. با این حال دنیای علوم پزشکی آرام نگرفته و در پی کشف راهی برای برون رفت از این مشکلات است، تا روزنه ای را بیابد که حتی بیماران متحمل عوارض این درمان ها نشوند و با کمترین عوارض بهبود یابند.

تفاوت پرتو درمانی با شیمی درمانی

در حال حاضر با وجود شیمی درمانی و پرتودرمانی می توان بسیاری از سرطان ها را کنترل و درمان کرد. ولی برای بسیاری این سوال وجود خواهد داشت کدام از دو روش شیمی درمانی و پرتو درمانی بهتر بوده و اصولا این دو چه تفاوتی با یکدیگر دارند. در ادامه تفاوت این دو درمان را می توانید در مرکز تشخیص سرطان آروین بخوانید:

شیمی درمانی و روش انجام آن

در روش شیمی درمانی ممکن است پروسه درمان در منزل ، مطب ، کلینیک و یا در بیمارستان به صورت سرپایی و یا بستری انجام شود، که انتخاب هر یک از این مکان ها بسته به نوع درمان و دارو و یا حتی نوع بیمه بیماران می باشد. گاها این سوال از افراد شنیده می شود که شیمی درمانی چه مدت طول می کشد؟ پاسخ به این سوال قدری مشکل است، چرا که طول درمان سرطان به وسیله شیمی درمانی کاملا وابسته به نوع سرطان فرد،  هدف درمانی، نوع دارو و پاسخ بدنی به دارو است. بنابراین طول جلسات شیمی درمانی از فردی به فرد دیگر متفاوت است و ممکن است افراد هر روز، هر هفته و هر ماه شیمی درمانی دریافت کنند.

البته بیماران باید توجه داشته باشند که در صورت نظر پزشک درمورد طول و چگونگی جلسات باید به زمان ها مقید بوده تا داروها عملکرد صحیحی داشته باشند .

عوارض شیمی درمانیو پرتو درمانی را بدانید

انواع روش شیمی درمانی

شیمی درمانی را می توان با روش های مختلفی انجام داد از جمله :

شیمی درمانی تزریق وریدی: که متداول ترین روش در شیمی درمانی روش وریدی بوده است.

شیمی درمانی خوراکی:  با استفاده از قرص و کپسول می باشد.

شیمی درمانی تزریقی: که از راه سرم و یا تزریق عضلانی به بازو و یا ران و …
برای درمان انواع سرطان خوشبختانه مرکز درمان آروین توانسته با استفاده از روش های جدید، موفق عمل کند . جهت تماس و برقرای ارتباط با مرکز فوق تخصصی و آنکولوژی آروین می توانید با شماره های 09109200471 – 02144285617 تماس حاصل فرمایید یا به آدرس اینستاگرام مرکز فوق تخصصی آنکولوژی آروین مراجعه نمایید.

عوارض شیمی درمانی

همه ما پررنگ ترین ضایعه شیمی درمانی را ریزش مو می دانیم. اما تنها عارضه آن ریزش مو نبوده و عوارض دیگری را نیز در پی دارد که عبارت اند از:

  • تهوع و استفراغ
  • خستگی مفرط
  • مشکلات شنوایی
  • کم شدن تعداد گلبول های سفید خون

یکی از نگرانی های افرادی که دچار  سرطان شده اند در انتخاب شیمی درمانی وجود این فرضیه است که شیمی درمانی موجب مقاوم شدن سلول های سرطانی می شود؟  این فرضیه تا چه حد حقیقت دارد؟

شیمی درمانی

باید پاسخ دهیم که اگر شیمی درمانی یکی از متداول ترین روش های در زمان سرطان به شمار می آید، اما به نظر می رسد که خود این روش ایجاد سرطان می کند. این روش با تولید نوعی پروتئین موجب مقاوم شدن سلول های سرطانی می شود.

با این وجود هنوز که هنوز است روش شیمی درمانی در خط مقدم درمان سرطان قرار دارد وبهترین مراکز تشخیص سرطان از آن بهره مند هستند.

شیمی درمانی

پرتودرمانی

در روش پرتو درمانی در درمان سرطان، از پرتوهایی مانند الفا، بتا و گاما استفاده می شود، که موجب کوچک شدن و از بین رفتن بافت های سرطانی شده و هدف آن از بین بردن حداکثر سلو های سرطانی و آسیب کمتر به سلول های سالم است. این نوع درمان می تواند با شیمی درمانی ترکیب شده و برای مبارزه با سرطان از آن ها بهره برد.

انواع پرتو درمانی

پرتو درمانی می تواند به دو روش خارجی و داخلی صورت گیرد:

رو ش خارجی پرتو درمانی:  در این روش از دستگاه خارج از بدن برای ارسال اشعه استفاده می شود.

روش داخلی در پرتو درمانی: در این روش منبع اشعه در داخل بدن بیمار به صورت مایع و یا ایمپلنت جاسازی شده و ارسال می شود.

تفاوت پرتو درمانی با شیمی درمانی در چیست

عوارض پرتو درمانی

درباره پرتو درمانی باید گفت که این روش دارای عوارض جانبی کوتاه مدت و بلند مدت بوده که عوارض کوتاه مدت آن مانند روش شیمی درمانی بوده و عوارض بلند مدت، که مهترین آن تغییر شبکه عصبی و اختلال شناختی می باشد عبارت اند از :

  • اثرات پوستی
  • گرفتگی و محدود شدن تحرک
  • تنگی نفس
  • اسهال و خونریزی
  • مشکلات هورمونی
  • سرطان های ثانویه