تاثیر تغذیه در سرطانی شدن قابل توجه است. تاثیر تغذیه در سرطانی شدن یکی از عوامل اصلی تغییر سلول های سالم بدن به سلول های سرطانی است.
آیا تغذیه در سرطان موثر است

9200471 - 0910 46129143 - 021

تاثیر تغذیه در سرطانی شدن و بهبود بیماری – آروین کلینیک

عوامل اصلی تغییر سلول های سالم بدن به سلول های سرطانی ممکن است متفاوت باشد اما نحوه سرطانی شدن سلول های به طور مشابه بر اساس استفاده سلول از مکانیزم بقا در شرایط مخرب می باشد .اگر انسان به طور مداوم در وضعیتی باشد که بدن در معرض آسیب سلولی قرار بگیرد ، سلول های بیشتری در بدن مجبور به جهش می شوند که این فرایند در نهایت ممکن است به سرطان منجر گردد.آسیب دیدن سلول ها ممکن است دلایل متعددی داشته باشد که مهمترین آنها شامل در معرض بودن به تشعشعات مخرب ، ورود مواد شیمیایی سمی و فلزات سنگین رادیواکتیو به داخل بدن ، اسیدی بودن خون و کمبود اکسیژن کافی در سلول های بدن می باشد. معمولاً با دوری از آلودگی ها ، داشتن سبک سالم در زندگی و تغذیه مناسب می توان از سرطان پیشگیری نمود.

تغذیه

تاثیر نوع تغذیه بر اسیدی شدن خون

غذایی که انسان می خورد عمدتاً شامل کربوهیدرات ، پروتئین و چربی می باشد.همه غذاهایی که وارد معده می شوند ، با اسید معده مخلوط می شوند و عملیات هضم غذا آنها را به مولکول کوچک تر می شکند ، بعد از اینکه غذا با اسید معده به طور کامل مخلوط می شود و هضم می گردد ، در حالت اسیدی معده را ترک می کند و به سمت روده پیش می رود اما بعد ازترک معده و قبل از ورود به روده ، اسید موجود در غذای هضم شده توسط ترشحات لوزالمعده خنثی می شود .در نتیجه غذا به حالت خنثی و نزدیک به قلیایی به روده وارد و بعد در آن پیشروی می کند .

مواد غذایی که شامل کربوهیدرات ، پروتئین ها ، و چربی ها هستند در طی مسیری تقریباً 7 متری در روده ، 97 درصد آنها از طریق دیواره روده جذب می گردد و به خون وارد می شوند تا به عنوان غذا و سوخت به سلول های بدن انتقال یابند .در طی فرآیند هضم غذا پروتئین ها به اسید های آمینه و کربوهیدرات ها به گلوکز تبدیل می شوند که قسمتی از این گلوکز در کبد ذخیره می شود .

چربی ها نیز به دو صورت مونو گلیسرید و اسیدهای چرب که محصول تجزیه توسط آنزیم های داخل روده هستند در بدن جذب می می گردند.گلوکز در سلول ها در نهایت در حضور اکسیژن به انرژی تبدیل می شود که در این فرآیند ، گاز دی اکسید کربن ، اسید ها و رادیکالهای آزاد نیز به وجود می آیند البته طعم ، نوع و میزان اسیدی یا قلیایی بودن مواد غذایی یا نوشیدنی های که خورده می شوند هرچه که باشند غذا در معده حالت اسیدی دارد و در روده نزدیک به قلیایی دارد .

اما همین مواد غذایی بعد از هضم ، جذب و ورود به چرخه سوخت و ساز در سلول ها برای تولید انرژی در بدن مواد به جا مانده از آنها در این فرآیند از جمله گازها و مایعات ، برخی باعث اسیدی شدن و بعضی باعث قلیایی شدن بدن و خون می گردند .در فرآیند سوختن مواد غذایی و تولید انرژی در بدن ، بیشتر اسید ها از پروتئین ها تولید می شوند.

تاثیر-تغذیه-در-سرطانی-شدن

به صورت طبیعی میزان اسیدی بودن (PH ) خون باید در یک حد مشخص و نزدیک به خنثی (45/7-35/7 ) باشد که PH ایده آل 4/7  است . اما معمولاً با بالا رفتن سن از کودکی به سنین پیری PH بدن نیز کمی کاهش می یابد ، اندازه گیری PH بدن مبحثی پیچیده می باشد چرا که عوامل مختلفی نظیر نوع غذا و نوشیدنی از یک سو و مکانیزم های طبیعی سلامتی بدن از سوی دیگر به طور مداوم PH بدن را تحت تاثیر قرار می دهند.

غذاهای اسیدی کننده نظیر گوشت ، PH بدن را کاهش و غذاهای قلیایی کننده نظیر سبزیجات تازه ، PH بدن را افزایش می دهند ، اگر PH خون به هر دلیلی بیش از حد بالاتر و پایین تر از حالت خنثی برود سلامتی انسان به خطر می افتد در نتیجه بدن به طور پیوسته در تلاش برای کنترل اسیدی بودن خون می باشد که از روش های مختلف برای این منظور استفاده می کنند هر زمان که خون اسیدی میشود بعد از مدت کوتاهی بدن PH آن را به حالت نزدیک به خنثی می رساند.

از زمانی که خون اسیدی می شود تا زمانی که PH خون مجدد به مرحله خنثی می رسد ، تعدادی از سلول های بدن در معرض حالت اسیدی قرار می گیرند و ممکن است جهش کند هر چه قدر میزان اسیدی شدن خون زیاد تر باشد و یا عامل اسید کننده خون برای مدت زمان بیشتری ادامه داشته باشد سلول های بیشتری به تدریج در معرض سرطانی شدن قرار می گیرند که سرانجام ممکن است به ایجاد شدن تومور در بدن منجر شود.

برخی از خدمات کلینیک فوق تخصصی آنکولوژی آروین عبارتست از :

درمان سرطان

غربالگری سرطان

بخش اورولوژی

شیمی درمانی

رادیوتراپی

قلب