کنترل مشکلات اعصاب و روان در بیماران مبتلا به سرطان بسیار مهم است زیرا درصد بالایی ازبیماران مبتلا به سرطان درگیر بیماری های اعصاب و روان هستند.
علائم بیماری اعصاب و روان

9200471 - 0910 46129143 - 021

کنترل مشکلات اعصاب و روان در بیماران مبتلا به سرطان

درصد بالایی ازبیماران مبتلا به سرطان درگیر بیماری های اعصاب و روان هستند حدود نیمی از بیماران درگیری های روحی دارند که می تواند شامل Adjustment disorder ، افسردگی ، اضطراب ، کاهش رضایتمندی از زندگی و کاهش اعتماد به نفس باشد .سابقه قبلی بیماری های اعصاب و روان ، درد های کنترل نشده ، بیماری زمینه ای پیشرفته و سایر استرس های محیطی میتواند ریسک بروز بیماری های اعصاب و روان را درافراد مبتلا به بدخیمی بیشتر کند.
برای درمان سرطان خون خوشبختانه مرکز درمان سرطان آروین توانسته با استفاده از روش های جدید ،موفق عمل کند .جهت تماس و برقرای ارتباط با مرکز فوق تخصصی و آنکولوژی آروین می توانید با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید.

تشخیص Adjustment disorder

تشخیص این بیماری در تعیین نیاز بیمار به مشاوره می تواند مفید باشد ، افراد دچار این اختلال در خصوص افکار و تعیین ماهیت بیماری خویش دچار مشکل هستند در صورتی که بیمار بتواند با استراتژی های حل مشکل با بیماری خود کنار بیاید می تواند با شرایط بسیار انعطاف پذیر برخورد کند در غیر این صورت دچار اضطراب یا افسردگی می شود درمان این اختلال شامل روان درمانی و آموزش روش ها و مهارت هایی در رابطه با زندگی همراه با بیماری (سرطان) می باشد .

روانشناسی بیماران سرطانی

افسردگی

درمان های دارویی می تواند باعث تاخیر شروع افسردگی در بیماران سرطانی شود اما با توجه به مطالعات تحت نظر گرفتن بیماران و قضاوت در خصوص شرایط برای هر بیمار به صورت جداگانه پیشنهاد می شود درمان های دارویی ضدافسردگی در صورت درگیری متوسط تا شدید فرد ، ایمن و موثر هستند. این داروها در کنار کاهش علائم افسردگی می تواند در بهبود وضعیت کلی کارآمدی بیمار نیز موثر واقع شوند با توجه به مطالعات مروری پیشنهاد می شود.

اضطراب

بنزودیازپین ها با اثر کوتاه مثل لوزازپام ، آلپرازولام و اکسازپام در بیماران مبتلا به سرطان انتخاب مناسبی هستند زیرا نگرانی از تجمع دارو در بیمار با هر گونه اختلال کبدی بسیار پایین است .لورازپام و اکسازپام با توجه به عدم کونژوگاسیون درکبد ، کم خطرین داروها درافراد با بیماری های زمینه ای کبدی هستند اما از مضرات بنزودیازپین های کوتاه اثر می توان به شکست درمان در انتهای دوز اشاره کرد.در این افراد باید دارو به انواع طولانی اثر مانند دیازپام و کلونازپام تبدیل شوند .کلونازپام می تواند در بهبود اختلالات خلق ، مانیا و به عنوان ضد درد کمکی در دردهای نوروپاتیک مورد استفاده قرار گیرند.

سرطان

دلیریوم

در خصوص درمان دلیریوم باید عامل ایجاد کننده مورد بررسی قرار گیرد ، وضعیت مایع  الکترولیت ها ، تغذیه و ویتامین های دریافتی بیمار ، باید تحت نظر باشد .جهت کاهش اضطراب و عدم آگاهی زمان و مکان بهتر است بیمار در یک محیط آرام و آشنا با یک تقویم و ساعت واضح و حضور افراد نزدیک تحت نظر باشد .

هالوپریدول و لوارازپام نیز به عنوان درمان دارویی در این افراد قابل استفاده است .همچنین تمام داروهای آنتی سایکوتیک با دوز معادل 2 میلی گرم هالوپریدول در شبانه روز می توانند مفید باشند.