سرطان کیسه صفرا یاهمان بدخیمی کیسه صفرا است .پنجمین بدخیمی شایع دستگاه گوارش است. سرطان کیسه صفرا اولیه گاهی به طور اتفاقی در بررسی سنگ کیسه صفرا مشخص می شود.
سرطان کیسه صفرا چیست

9200471 - 0910 46129143 - 021

سرطان کیسه صفرا تشخیص و درمان سرطان کیسه صفرا – آروین کلینیک

سرطان کیسه صفرا یاهمان بدخیمی کیسه صفرا است .بیماری سنگ کیسه صفرا 80 درصد بیماران، با  وجود این ، فقط در 0.3 تا 3 درصد کسانی که به سنگ دچارند ایجاد می شود ، کیسه صفرا سفالی که به علت کلسیفیکاسیون دیواره به این نام خوانده می شود تا 60 درصد .پولیپ کیسه صفرا و آناتومی نا هنجار پانکراس و دستگاه صفراوی .
برای درمان سرطان کیسه صفرا خوشبختانه مرکز درمان سرطان آروین توانسته با استفاده از روش های جدید ،موفق عمل کند .جهت تماس و برقرای ارتباط با مرکز فوق تخصصی و آنکولوژی آروین می توانید با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید .

همه چیز درمورد سرطان کیسه صفرا

اپیدمیولوژی شایع ترین بدخیمی مجرای صفراوی ، پنجمین بدخیمی شایع دستگاه گوارش است که سن ابتلا به طور معمول بیش از 65 سال است نسبت ابتلا زن به مرد 2 تا 3 به یک است .

شرح حال سرطان کیسه صفرا

این بیماری ممکن است هنگام بررسی برای سنگ کیسه صفرا در مراحل زودرس کشف شود .وقتی که علائم مانند احساس پری و درد در شکم و کاهش وزن ایجاد شوند بیماری اغلب پیشرفته است .

معاینه سرطان کیسه صفرا

ممکن است در معاینه شکم توده قابل لمس در ربع فوقانی راست شکم وجود داشته باشد و نشانه های آن کاهش وزن و زردی است .

سرطان کیسه صفرا

پاتولوژی و پاتوژنز

90 درصد موارد از نوع آدنوکارسینوم ، 5 درصد از نوع سرطان سلول های سنگفرشی و 5 درصد از نوع کار سینوم آناپلاستیک است .ضخامت ، برآمدگی یا توده در فوندوس (60 درصد ) ، بدنه (30 درصد ) یا گردن ( 5 درصد ) کیسه صفرا.

آیا سرطان کیسه صفرا کشنده است

بررسی سرطان کیسه صفرا

  • سونوگرافی شکم : ممکن است ضخیم شدن دیواره کیسه صفرا ، پولیپ یا توده را نشان دهد .حساسیت آن حدود 85 درصد است . استفاده از داپلر رنگی ممکن است اختصاصی بودن روش را افزایش دهد .
  • سی تی اسکن ، MRI ، و MRCP : برای ارزیابی تومور و بررسی از نظر متاستاز
  • روش های دیگر ERCP ، PDG-PET یا PDC ، در موارد وجود انسداد صفراوی .لاپاراسکوپی .

درمان سرطان کیسه صفرا

جراحی : کوله سیستکتومی ساده در مورد تومورهای محدود به مخاط یا زیر مخاط به کار می رود . در مورد تومورهایی که به لایه عضلانی تهاجم می کنند ، کوله سیستکتومی رادیکال با برداشتن وج از کبد ، برداشتن مجرای سیستیک و تشریح غدد لنفاوی منطقه ای در مراحل ابتدایی بیماری . در صورت درگیری غدد لنفاوی اطراف کوله دوک ، می توان مجرای مشترک صفراوی را برداشت و با هپاتیکوژژونوستومی روان وای اتصال مجرای صفراوی را به روده باز گرداند.

شیمی درمانی یا پرتو درمانی :برخی داروها به طور نسبی موثر هستند .از پرتو درمانی هم استفاده می شود .

درمان تسکینی : زردی انسدادی را می توان با استنت گذاری آندوسکوپیک یا از راه پوست درمان کرد . نگرانی اصلی ، تسکین درد بیمار است که می توان بابلوک عصب سلیاک از راه پوست یا اسپلانکنیسکتومی شیمیایی به بیمار کمک کرد .به شیمی درمانی و پرتو درمانی بد پاسخ می دهد .

عوارض

  • زردی انسدادی
  • درد
  • انسداد دوازدهه

تهاجم موضعی مستقیم به درون بستر کبد ( تخلیه وریدی به درون سگمان چهار) ، انتشار لنفاوی به درون غدد لنفاوی سیستیک ، پانکراتیکودئودنال سلیاک و اطراف آئورت .انتشار به درون صفاق نیز شایع است.

روش های درمان سرطان کیسه صفرا