چرا سلول سرطانی می شود؟ در این مقاله می خواهیم در مورد نحوه ی تشکیل شدن تومور و این که چرا سلول سرطانی می شود به صورت کامل صحبت کنیم.
چگونه سلول سرطان در بدن ایجاد می شود

9200471 - 0910 46129143 - 021

چرا سلول سرطانی می شود ؟

در این مقاله میخواهیم در مورد نحوه ی تشکیل شدن تومور و این که چرا سلول سرطانی میشود به صورت کامل صحبت کنیم.
برای درمان سرطان خوشبختانه مرکز درمان سرطان آروین توانسته با استفاده از روش های جدید ،موفق عمل کند .جهت تماس و برقرای ارتباط با مرکز فوق تخصصی و آنکولوژی آروین میتوانید با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید .

عملکرد سلول های طبیعی چگونه است ؟

بدن انسان بیش از پنج هزار سلول داشته که اعضای بدن همچون شش ها، کبد و قلب از آن تشکیل شده است هنگامی که بدن احتیاج داشته باشد سلولها تکثیر میشوند و هر سلول به دو قسمت تکثیر میشود و جای سلول معیوب و سلولی که عمر آن تمام شده است را میگیرد. برای بافت های بدن این امکان وجود دارد که شکل و عملکرد خود را درگذر زمان حفظ کنند بهمین دلیل سلولها به گونه ای برنامه ریزی شده اند که تکثیر شده و ازبین بروند این فرآیند پیچیده توسط مرکز سلول که هسته نامیده میشود کنترل میشود و در آن کروموزم ها وجود دارد که شامل ژن هایی بوده و از DNA تشکیل شده اند.

چرا سلول سرطانی می شود ؟

نحوه تشکیل تومور چگونه است ؟

گاهی اوقات این ژن ها دچار تغییر شده و هسته ی سلول پیام های غیر طبیعی را میفرستد و دچار اختلال میشود در این هنگام سلول بطور غیر قابل کنترل تکثیر شده و به حیات خود ادامه میدهد هر سلول جدیدی که تحت این فرمان تشکیل میشود باعث ایجاد تکثیر سلول های بی نظمی میشود و درنتیجه به تومور منجر میشود.

تومور دربسیار از رگ های خونی قرار می گیرد تا با اکسیژن و مواد مغذی تغذیه شده و زنده بماند و رشد کند. تومور ها هنگامی خطرناک میشوند که سلوهای سرطانی به نواحی اطراف حمله کرده و عضوهای کناری را نیز درمان کند این سلولها نیز پس ازمدتی به نواحی دیگر بدن منتقل میشود و سلولهای جدید سرطانی را تولید میکند متاستاز نامی است که به این نوع تکثیر سلولی گفته میشود.

چرا سلول سرطانی می شود ؟

فاکتورهای مختلفی وجود دارد که درجه ی آن ها متفاوت است مانند

  • جهش ژنتیکی
  • در تماس بودن ویروس هایی چون HIV ، هپاتیت B ،C و D
  • ویروس پاپیلوما
  • در معرض مواد شیمیایی و یا اشعه قرار گرفتن
  • مصرف الکل و تنباکو
  • رژیم غذایی شامل مصرف غذاهای چرب

امروزه بیش از 25 میلیون از مردم جهان مبتلا به سرطان هستند و هر ساله 7000 از افراد جان خود را بدلیل سرطان ازدست میدهند.سرطان عامل مرگ و میر درافراد زیر 65 سال است.سرطان ریه بیشترین آمار مرگ و میر را بخود اختصاص داده است.

درمان سرطان

ابزاری با مبارزه با سرطان وجود دارد که به صورت ترکیبی یا تنهایی عموماً استفاده میشود و هدف درمان، جلوگیری ازتکثیر سلول های سرطانی است به طور کلی سه نوع درمان وجود دارد :

جراحی : در آن سلول های سرطانی ازبدن خارج شود.

رادیوتراپی : تومور فعال درمعرض تابش اشعه قرار میگیرد و از تکثیر بیماری جلوگیری میکند.

شیمی درمانی: در آن مواد دارویی بطور سیستماتیک وارد بدن بیمار شده و به سمت سلول های سرطانی رفته و از تکثیر آن ها جلوگیری میکند.

علت سرطانی شدن سلول ها

سرطان چگونه به وجود می آید؟

آیا میدانید علت مبتلا شدن به سرطان چیست و چگونه بوجود می آید ؟ دراین مقاله می خواهیم درمورد سرطان بصورت کامل صحبت کنیم.

سرطان یکی ازصد نوع بیماری است که بدلیل رشد غیر طبیعی و کنترل نشده سلول ها ایجاد میشود. دریک بدن سالم، سلول های رشد و تکمیل یافته، ازبین میروند و طی یک فرایند کاملا کنترل شده با سلول های جدید جایگزین میشوند. اما با ایجاد هر نوع آسیب و یا تغییر درماده و اساس سلول که اغلب اوقات ناشی ازعوامل داخلی و محیطی هستند، این روند دچار اختلال شده و سلول ها ازبین نمی روند و بمیزانی شروع ازدیاد و تکثیر بیش ازحد میکنند. این امر منجر ایجاد سلول های سرطانی و تومور میشود.

بیشتر سرطان هایی که منجر بمرگ فرد میشوند، ناشی ازمتاستاز های سلول های بدخیم داخل گردش خون و درگیر شدن سایر اعضای بدن است.

بیماری سرطان چگونه به وجود می آید

برای درمان خوشبختانه مرکز درمان سرطان آروین توانسته با استفاده ازروش های جدید ،موفق عمل کند .جهت تماس و برقرای ارتباط با مرکز فوق تخصصی و آنکولوژی آروین میتوانید با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید .

دلایل سرطان

این بیماری بدلایل مختلف ایجاد میشود که میتوان بموارد زیر اشاره کرد.

  • ژنتیک (تاثیر ژنتیک در بسیاری ازبیماری ها بسیار زیاد است)
  • تغذیه نامناسب
  • عدم ورزش و تحرک داشتن
  • قرار گرفتن در معرض آفتاب

پیشگیری از سرطان

جز آنتی آکسیدان ها و میوه هایی که برای جلوگیری از این بیماری موثر هستند. تغییر سبک زندگی که جزء موارد مهم ایجاد سرطان میباشند .عوامل دیگری درپیشگیری از آن کمک کننده است که شامل موارد زیر است.

سرطان چگونه به وجود می آید

تاثیرعادات بد و خوب در سرطان

دراینجا عواملی که در ابتلا به سرطان تاثیر میگذارد، میپردازیم . یکسری ازعادات بد و کار هایی که ما نباید انجام دهیم تا بسمت زندگی سالم و عادات سالم پیش برویم و یکسری عادات که باید جزو برنامه زندگی ما قرار گیرند تا ما کمک کنند بشیوه درست زندگی برسیم. دراین مقاله ب اختصار بخشی ازموارد را عنوان میکنیم.

ویتامین D

دربیشتر افراد کمبود ویتامین D وجود دارد و غلظت ویتامین D درآن ها کم است. این افراد بیشتر دچار سرطان میشوند.  برای اینکه حد این ویتامین رعایت شود باید در روز هزار واحد، ویتامین D خوراکی مصرف شود .

چربی ها

چربی هایی که درمواد غذایی آماده وجود دارد، چربی های ترانس یا همان چربی های اشباع است. این چربی ها میتوانند سرطانزا باشند. توصیه میشود ازغذاهای باکیفیت و تازه استفاده شود. روغن های کنجد و زیتون بسیار مورد تایید پزشکان دراین زمینه است.

سرطان چیست و چگونه به وجود می آید

طبخ غذا

بعد از سرخ کردن، کباب کردن ازعوامل مهم سرطان است گرچه این نوع طبخ دوستداران فراوانی دارد اما باعث ایجاد سرطان میشود . توصیه های پزشکی برای این گونه افراد این است که حدالمقدور ازسوختن غذا حین کباب اجتناب کنند تا تاثیر سرطانی آن کاهش یابد.

عوامل محیطی سرطان

افرادی که درمشاغل مختلف ازجمله نقاشی، صنایع های مختلف، کشاورزی و دیگر مشاغلی که بخاطر وجود مواد شیمایی درگیر عوامل فیزیکی سرطانزا هستند ، درمعرض سرطانهای مختلف از جمله ریه، خون، سرطان پوست و …  میباشند. همچنین آزبست ، دود خودرو ، دود سیگار و مواجعه طولانی از نور خورشید ازعوامل مهم ایجار سرطان میباشد.

بهتر است بدانیم:

متاسفانه با توجه به پیشرفت های بسیار علمی، کانسر بالاترین علت مرگ و میر درمیان افراد زیر 85 سال را دارد. درنتیجه اصلاح شیوه زندگی میتواند درسلامت بسیار کارآمد باشد.

نتیجه

امروزه با گسترش دانش این امکان فراهم شده است که روش ها پیشرفت کرده تا تنها بر روی مکانیزم سلول های سرطانی تاثیر بگذارد. خوشبختانه درمرکز درمان سرطان آروین با جدید ترین متدهای درمان سرطان صورت میگیرد.