شیمی درمانی و تاثیر آن در درمان سرطان پروستات

9200471 - 0910 46129143 - 021

سرطان پروستات و شیمی درمانی سرطان پروستات – آروین کلینیک

سرطان پروستات معمولا در بافت های خارجی تر غده پروستات ایجاد می شود. توده سرطانی پروستات گاهی سالیان دراز بدون رشد و حرکت باقی می ماند و گاه به قسمت های داخلی تر پروستات و سایر ارگان های بدن سرایت میکند.

سرطان پروستات دومین سرطان کشنده در آمریکا محسوب می گردد و سالانه به طور متوسط ۴۰۰ هزار نفر به آن مبتلا شده و ۴۰ هزار نفر از آنها از این بیماری جان سالم به در نمی برند.

سن ۵۰ سال و بالاتر، دوران ظهور سرطان پروستات می باشد و از هر ده نفر یک نفر به سرطان پروستات مبتلا می گردد.

در سال ۱۹۹۰ حدود یکصد هزار نفر در آمریکا به سرطان پروستات مبتلا شده و در سال ۱۹۹۶، ۳۵۰ هزار نفر به این بیماری مبتلا شده اند. در اثر افزایش سن، احتمال ابتلاء به سرطان پروستات افزایش می یابد.

احتمال ابتلا برای افراد بین ۴۰ تا ۴۵ سال یک نفر در شصت هزار نفر و برای افراد بین ۵۰ تا ۶۰ سال یک نفر از هر ۲۵۰۰ نفر می باشد. بعد از سن ۸۰ سالگی ا نفر از هر ۸۰ نفر به سرطان پروستات مبتلا خواهند شد و در سن بالاتر از ۸۰ سال احتمال ابتلاء به شدت افزایش می یابد.

 

عوامل مسبب ابتلاء به سرطان پروستات

  • عوامل احتمال ابتلاء به سرطان پروستات به شرح زیر می باشند:
  • افزایش سن متوسط سن افراد مبتلا ۷۰ سال می باشد.
  • مصرف زیاد چربی. رژیم پر چربی حیوانی و چربی اشباع شده ممکن است احتمال ابتلاء را بالا برد.
  • سابقه فامیلی (پدر و یا برادر)
  • در معرض برخی فلزات خاص قرار گرفتن
  • عوامل عفونی
  • کمبود دریافت اشعه ماورا بنفش
  • نژاد. سیاهان آمریکا بالاترین درصد احتمال ابتلاء به سرطان پروستات را داشته و ژاپنی ها و افریقایی ها کمترین تعداد سرطان پروستات را دارند.

علائم بیماری سرطان پروستات

مراحل ابتدایی سرطان پروستات علامتی ندارد و معمولا در ابتدا با معاینه انگشتی این بیماری کشف می شود. وقتی علائم BPH و پروستاتیت در فرد به وجود می آید، انجام بررسی های مفصل تر لازم می شود:

  • افزایش مراجعه به دستشویی مخصوصا در شب
  • درد و سوزش در موقع ادرار
  • تأخیر در شروع ادرار و انقطاع ادرار
  • عدم توانایی در ادرار کردن
  • ادرار باریک و بدون فشار
  • درد در قسمت پایین کمر و لگن خاصره و قسمت بالای ران
  • اشکال در انجام نعوظ
  • درد در موقع انزال

لازم به ذکر است که چون سرطان پروستات و BPH دارای علایمی نسبتا شبیه هستند، مراجعه به متخصص لازم است.

درمان سرطان پروستات

درمان سرطان پروستات معمولا بستگی به سن بیمار و درجه پیشرفت بیماری دارد. متخصصین با توجه به عوامل بالا و سایر بیماری های دیگر بیمار نسبت به نوع معالجه تصمیم گیری می کنند. بیماران مسن با آثار کم سرطان پروستات و در دوران ابتدایی بیماری ممکن است به طور محافظه کارانه مورد مداوا قرار گیرند. در مورد بیماران جوانتر و یا بیماری پیشرفته مدل های به خصوصی از مداوا مورد توجه و عملکرد پزشکان قرار می گیرد. در ابتدا اولین روش، روش مشاهده و انتظار است.

شیمی درذمانی چگونه انجام می شود؟

مشاهده و انتظار

در این روش مشاهده و انتظار، به طور خیلی ساده بیمار تحت نظارت متخصصین باقی مانده و تغییرات میزان رشد سرطان پیگیری می شود.

این روش برای بیماران بالای ۷۰ سال که قدرت جسمانی بالایی ندارند و یا بیمارانی که سرطانشان در مراحل اولیه است، مورد استفاده قرار می گیرد.

سرطان پروستاتی که از این طریق نظارت می شود، ممکن است سال ها به طول بیانجامد تا به مرحله جدی برسد و اگر اتفاق مهمی نیفتد در بیشتر موارد سرطان به مرحله خطرناک نمی رسد. در صورتی که در مورد سرطان با پیشرفت سریع بیمار باید به طور فوری و جدی مورد مداوا قرار گیرد.
برای درمان سرطان خوشبختانه مرکز درمان سرطان آروین توانسته با استفاده از روش های جدید، موفق عمل کند . جهت تماس و برقرای ارتباط با مرکز فوق تخصصی و آنکولوژی آروین می توانید با شماره های 09109200471 – 02144285617 تماس حاصل فرمایید یا به آدرس اینستاگرام مرکز فوق تخصصی آنکولوژی آروین مراجعه نمایید.

پرتودرمانی

معمولا دو نوع پرتودرمانی در معالجه سرطان پروستات مورد استفاده قرار می گیرند: براکی تراپی و اشعه بیرونی پرتودرمانی

براکی تراپی

در این شیوه هسته رادیواکتیو در داخل پروستات جاسازی شده و پرتوهای ساطع از آن، سلول های ضد سرطانی را معدوم می کند و برای بیماران مرحله ۱ و ۲ بسیار مفید می باشد.

متخصصین با استفاده از TRUS  مشاهده پروستات را در سه بعد انجام می دهند و با اطلاعات به دست آمده از این طریق حجم پروستات را محاسبه نموده و نسبت به تعداد و محل نصب هسته های رادیواکتیوی تصمیم می گیرند.

اتحتمال مرگ در سرطان پروستات

این عمل معمولا بین ۴۵ تا ۶۰ دقیقه به طول می انجامد و با بی حسی نخاعی انجام می گردد. در این عمل ۵۰ تا ۱۰۰ هسته در پروستات جاسازی می شوند و هسته ها معمولا حاوی رادیواکتیو ایزوتوب بوده که این هسته ها سه ماه قدرت عمل داشته و بعد از این مدت بی اثر می شوند. عموما بیمار در همان روز از بیمارستان مرخص می شود و بعد از ۲ روز می تواند به فعالیت روزمره خود برگردد.

اثرات جانبی این روش درمانی عدم کنترل ادرار، ناتوانی جنسی، مخصوصا در افراد بالای ۷۰ سال است. این روش در سرطان پروستات در مرحله 1 بسیار مؤثر بوده و میزان بقای تا حد 5 سال دارد.

اشعه بیرونی پرتودرمانی (XRP)

این شیوه مخصوص بیمارانی می باشد که دارای سرطان پروستاتی هستند که از کپسول (لایه خارجی پروستات) به بیرون رفته و هنوز از اطراف خودش دور نشده است.

با میزان بسیار قوی اشعه X غده پروستات را بمباران می کنند و راديواکتیو و سلول های سرطانی را معدوم می کند و پوسته غده را جمع می کند. مدت استفاده از XRT از ۷ تا ۸ هفته می باشد. مسائل جنسی و آثار باقی مانده از این روش عبارت اند از ناراحتی هنگام ادرار – احساس فوریت انجام ادرار ناتوانی جنسی و اسهال. نتيجه بلند مدت استفاده از این مدل بقای ۸۰ درصدی در مرحله ۱ و ۶۵ درصدی در مرحله ۲ و ۵۵ درصدی در مرحله ۳ و ۲۲ درصدی در مرحله ۴ می باشد. .

شیمی درمانی چیست؟

بیش تر بخوانید

کابوس سرطان رحم،مراقب به وقوع پیوستن آن باشید

کریوسرجری (جراحی با سرما)

در این سیستم سلول های سرطانی را با سرمای بسیار شدید، معدوم می نمایند. این روش برای کسانی که طاقت عمل جراحی و رادیواکتیو را ندارند، مناسب می باشد. این روش همچنین برای افرادی که تومور سرطانی هنوز در پروستاتشان باقیمانده، مورد استفاده قرار می گیرد.

بیمار یا تحت بی حسی موضعی نخاعی یا بیهوشی عمومی قرار می گیرد. ۵ تا ۸ کریو پروب وارد غده پروستات شده و کریو پروب ها مایع نیتروژن و یا گاز ارگون با درجه حرارتC۴۰° –  را وارد پروستات کرده و باعث بخ ردن سلول های سرطانی می شوند. قبل از عمل لوله ی سوند گرم وارد مجرای ادرار می شود تا از یخ زدن مجرای ادرار جلوگیری کند. بیمار همان روز و یا روز بعد به منزل می رود و لوله ی سوند تا ۳ هفته در مجرای ادرار باقی می ماند.

آثار جانبی این روش، عدم توانایی نگهداری ادرار (۱ درصد) انسداد مجرای ادرار (۱ درصد) و ناتوانی جنسی (۸۵ درصد) می باشد، دلیل بالا بودن ناتوانی جنسی، یخ زدن اعصاب منطقه معرفی شده است. مطالعات برای جلوگیری از یخ زدن اعصاب منطقه در حال انجام می باشد. مطالعات دیگر نشان داده که بیمارانی که از این روش استفاده کرده اند تا یکسال هیچ آثار سرطانی نداشته و ۸۲ درصد تا ۵ سال بعد از دریافت این درمان، آثاری از بیماری از خود نشان نداده اند. حسن این روش قابل تکرار بودن آن است، چون در این روش از رادیواکتیو استفاده نمی شود، ضررهای رادیواکتیوی در آن وجود ندارد.

پروستاتکتومی رادیکال (وسیع)

در این شیوه غده پروستات به طور کلی برداشته می شود و نتیجتا آثار جانبی بسیار زیادی در بردارد. تا چندی پیش بسیاری از بیماران به طورکلی به ناتوانی جنسی مبتلا می شوند و همچنین مشکلات مربوط به مثانه و کنترل ادرار هم به همراه خواهد داشت.

اخیرا متخصصین عمل جراحی محدود انجام می دهند، به این مفهوم که پزشک سعی می کند که مثانه و حرکت ادرار و نعوظ را تا حد امکان به طور طبیعی نگاه دارد. در این نوع عمل جراحی متخصص با حفظ اعصابی که متصل به پروستات هستند، کمک بسیاری به بیماران نموده و آثار جانبی عمل جراحی را کاهش می دهد. آثار جانبی این روش مرگ (۱ درصد) ناتوانی جنسی (۴۰ درصد برای افراد زیر ۵۰ سال و ۸۰ درصد برای افراد بالای ۷۰ سال و عدم کنترل ادرار برای چندین ماه ( ۵ درصد) می باشد. دوره بهبود از یک تا ۲ ماه است.

هورمون درمانی

این روش برای افرادی مناسب است که سرطان پروستات به نقاط دیگر منطقه سرایت کرده و عمل جراحی دیگر مناسب به نظر نمی رسد.

آثار مثبت جانبی هورمون درمانی
  • مشکلات کمتر در رابطه با ادرار نمودن به دنبال دارد.
  • هزینه کمتری نسبت به داروی ضد سرطان دارد.
  • بیماری را سریعا تحت کنترل می آورد.

درمان قطعی سرطان پروستات پیشرفته

آثار منفی جانبی هورمون درمانی
  • از دست دادن تمایلات جنسی
  • از دست دادن توانایی جنسی
  • بزرگ شدن سینه
  • افزایش پوکی استخوان
  • باعث افسردگی و بیماریهای داخلی می شود.
  • سرطان بعد از چند سال مجددا بر می گردد.
نتایج مثبت هورمون درمانی
  • افزایش عمر با کاهش رشد ونمو تومور و پخش آن به سایر قسمت های بدن.
  • عدم نیاز به عمل جراحی
نتایج منفی هورمون درمانی
  • اثر کوتاه مدت دارو ۱ تا ۳ سال
  • کاهش یا عدم تمایلات جنسی
  • ناتوانی جنسی دوره ای
  • احساس گرم شدن پوست بدن
  • بزرگ شدن سینه ها
  • افسردگی، هیجان زدگی، مسائل روانی
  • پوکی استخوان
  • کاهش چگالی عضلانی
  • استفراغ جهشی
  • هزینه بالای درمان

شیمی درمانی

سلول های سرطانی معمولا به وسیله شیمی درمانی مورد معالجه قرار می گیرند. متأسفانه شیمی درمانی تفاوتی بین سلول ها قائل نشده و اصولا هر سلولی را معدوم می کند. بنابر دلایلی سلول های سرطانی پروستات در مقابل شیمی درمانی مقاوم هستند.

سلول های سرطانی پروستات در مقابل بیشتر داروها مقاومت نشان داده و به همین دلیل است که معالجه سرطان پروستات مشکل است. بعد از حدود ۵۰ سال مطالعه، هنوز پزشکان دارویی ندارند که بتواند سلولهای سرطانی پروستات را معدوم کند.

شیمی درمانی در مورد پروستات و انهدام سلول های سرطانی آن کمتر مورد استفاده قرار می گیرد، مگر در موارد بسیار شدید سرطانی که سایر معالجات مؤثر واقع نشده باشد. به عبارت دیگر شیمی درمانی آخرین مداوا برای سرطان پروستات محسوب می شود.

نقش شیمی درمانی در درمان سرطان پروستات

نتیجه گیری

معللع بودن از ابتلاء به سرطان پروستات به معنی مرگ نیست. بیشتر اوقات سرطان پروستات، سرطانی خاموش است و رشد سریع ندارد.

اکثر بیماران با این بیماری سالیان سال زندگی کرده و با آن می میرند. به طور متوسط احتمال ابتلای افراد به سرطان پروستات تا ۳۰ درصد می باشد ولی فقط ۳ درصد از افراد از این بیماری می میرند. چون بیماری کم سرعتی است بیمار وقت کافی برای بررسی امکانات مختلف را دارد و خوشبختانه پیشرفت عمل توانسته این سرطان را تا حد قابل ملاحظه ای کنترل نماید.

سرطان پروستات باعث می شود که اکثر مردان بالای ۵۰ سال به آن فکر کرده و از آن وحشت داشته باشد. البته این وحشت عمومی بی دلیل نیست. در سه دهه قبل تعداد مبتلایان به این بیماری در آمریکا، حدود یکصد هزار نفر در سال بود و در سال (۲۰۰۳) تعداد مبتلایان به حدود ۴۰۰ هزار نفر در سال رسیده است. سرطان پروستات دومین سرطان کشنده در آمریکا در بین مردان بوده و سالانه ۴۰ هزار نفر در آمریکا از سرطان پروستات می میرند، پس لازم است که با این پدیده ترس و وحشت به طور جدی مقابله شود.

گاه بیمار تا آخر عمر طبیعی خودش از بزرگی خوش خیم پروستات رنج می برد و ترس از آگاهی از بیماری باعث عدم مراجعه به پزشک متخصص می شود. امید است مطالعه این مقاله باعث شود ترس از این بیماری کاهش یافته و افراد بالای ۵۰ سال که با این بیماری مواجه شده اند، به دنبال راه های معالجه آن باشند و نسبت به آن بی اعتنا نباشند.

برای کسب اطلاعات بیشتر به بهترین مرکز درمان سرطان در تهران مراجعه نمایید.