سرطان سلولهای بازال در برخی نواحی جغرافیایی که در آنجا تماس با نور آفتاب زیاد است رخ می دهد. سرطان سلولهای بازال در سالمندان شایع است.
آیا سرطان بازال کشنده است

9200471 - 0910 46129143 - 021

سرطان سلولهای بازال و علائم و درمان آن – آروین کلینیک

سرطان سلولهای بازال در برخی نواحی جغرافیایی که در آنجا تماس با نور آفتاب زیاد است و درسالمندان شایع و پیش از 40 سالگی نادر است .خطر ابتلا در طول عمر در میان سفید پوستان قفقازی یک به سه است.
برای درمان خوشبختانه مرکز درمان سرطان آروین توانسته با استفاده از روش های جدید ،موفق عمل کند .جهت تماس و برقرای ارتباط با مرکز فوق تخصصی و آنکولوژی آروین میتوانید با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید .

سرطان سلول های بازال چیست

سرطان سلولهای بازال چیست ؟

شایع ترین بدخیمی پوست است که به نام اولسر ناشی از خورده شدگی نیز موسوم است.

علل سرطان سلولهای بازال

تماس طولانی مدت با آفتاب یا تابش پرتوهای فرابنفش .با ناهنجاری در آبشار پیام دهی مانند آنچه در سندرم گورلین دیده میشود همراهی دارد .عوامل خطر ساز دیگر عبارتند از :ماده قیری حساس کننده به نور ، قطران و آرسنیک .

شرح حال سرطان سلولهای بازال

به صورت ضایعه پوستی مزمن با پیشرفت آهسته دیده میشود که اغلب درصورت است اما ممکن است درپوست سر ، گوش و تنه نیز دیده شود.

سرطان سلولهای بازال

معاینه سرطان سلولهای بازال

نوع ندولواولسراتیو(شایع ترین نوع): به صورت ضایعه براق و شفاف پوستی روی پاپولی رنگی دیده میشود که به آهستگی بزرگ میشود یا به صورت یک اولسر مرکزی با لبه های برآمده و صدفی دیده میشود .اغلب درسطح تومور ، عروق تلانژکتازیک ظریف دیده میشود. در ضایعات بزرگ و برآمده تر ممکن است تغییرات کیستی مشاهده شود.

نوع مورفوئیک :به شکل پلاکی مومی به رنگ زرد – سفید گسترش یابنده است که لبه های آن به خوبی مشخص نیست.

نوع سطحی :اغلب درتنه دیده میشود و به صورت پلاکت های متعدد دارای پوسته ریزی به رنگ قهوه ای صورتی است که لبه های آن شبیه به نخ تابیده شده است و به کندی گسترش می یابد.قطر آن گاه به بیش از 10 سانتی متر می رسد.

نوع پیگمانته :خال های با رنگدانه قهوه ای یا سیاه که ممکن است درتمام انواع سرطان سلول های بازال دیده میشود.

درمان سرطان سلولهای بازال

درمان با سرما :کورتاژ ، کوتر و حساس کردن به نور درضایعات سطحی کوچک به کار میروند.

جراحی :خارج کردن ضایعه با حاشیه 0.5 سانتی از پوست سالم اطراف آن در انواع ندولار و ندول های کیستیک به خوبی مشخص دربیماران زیر 60 سال.روش جراحی میکروگرافیک موز که شامل بررسی دقیق بافت خارج شده با برش منجمد است.درتومورهای بزرگ و ضایعات نزدیک چشم ، بینی و گوش ،درمان انتخابی است .گاه خارج کردن و استفاده از فلپ پوستی برای ترمیم ضایعه ضرورت می یابد.

رادیوتراپی  :درسرطان سلولهای بازال که ساختارهایی را که دربازسازی آن ها با جراحی دشوار است گرفتار کرده است (مانند پلک و مجرای اشکی سودمند است.از آن جا که خطر بروز عوارض جانبی مانند درماتیت ناشی از پرتوگیری ،اولسراسیون و از بین رفتن موها وجود دارد ، گاه به تکرار دوره های درمانی نیاز میشود.

درمان قطعی سرطان بازال

نتیجه سرطان سلولهای بازال

با درمان مناسب خوب است .اگر به حال خود رها شود میتواند رشد و تهاجم کند و در آن زخم ایجاد شود .برای تشخیص عود موضعی یا دیگر ضایعات پیگیری منظم بیمار ضروری است .