درمان سرطان پروستات ، در این مقاله می خواهیم با انواع روش های درمانی سرطان پروستات آشنا شویم. اطلاعات کاملی از سرطان پروستات ، علائم و علل آن وجود دارد.
درمان گیاهی سرطان پروستات بد خیم

9200471 - 0910 46129143 - 021

درمان سرطان پروستات به چه صورتی است؟

در این مقاله می خواهیم با  انواع روش های درمان سرطان پروستات آشنا شویم برای اطلاعات کامل از سرطان پروستات ، علائم و علل آن  می توانید در همین سایت مقاله سرطان پروستات را مطالعه کنید.

سرطان پروستات بطور مستقیم بر روی غدد پروستات مردان تأثیر می گذارد. سرطان پروستات دومین عامل مرگ و میر ناشی از سرطان در مردان در ایالات متحده است.

پروستات یک اندام کوچکی است که در زیر مثانه و جلوی راست روده قرار دارد. در مردان افزایش سایز پروستات با افزایش سن امری کاملا طبیعی است. در مردان جوان این غده به اندازه یک گردو است. پروستات یک مایع شیری رنگ می سازد که بخشی از مایع منی است که این مایع اسپرم را تغذیه می کند.

رشد پروستات می تواند دو نوع باشد:

  • تومورهای خوش خیم: این تومورها غیرسرطانی هستند و به ندرت تهدیدی برای زندگی هستند، مانند هیپرپلازی خوش خیم پروستات.
  • توده های بدخیم: این غده های سرطانی هستند که می توانند زندگی را تهدید کنند.

سرطان پروستات از غده پروستات شروع می شود و ممکن است در صورت عدم درمان سرطان پروستات میتواند به بخش های دیگر نیز سرایت کند.

احتمال مرگ در سرطان پروستات

درمان سرطان پروستات

میتوان به جرعت گفت که سرطان پروستات از آن دسته سرطان هایی است که در صورتی که فورا تشخیص داده شود کاملا قابل درمان خواهد بود. درمان سرطان پروستات توسط رایجترین انواع درنان های سرطان که در ادامه ذکر خواهیم کرد انجام میشود و این نوع سرطانی یکی از رایجترین انواع سرطان در بین آقایان بشمار میرود که نیاز به داشتن یک برنامه روتین مراقبتی ویژه دارد.

آیا درمان سرطان پروستات امکان پذیر است؟

سرطان پروستات شایع ترین نوع سرطان در بین آقایان است و بعد از سرطان پوست در رتبه دوم قرار دارد. این نوع سرطان معمولا بدون علامت است و بصورت کاملا اتفاقی تشخیص داده میشود و اولین سوالی که فرد مبتلا از خود میپرسد این است که آیا سرطان پروستات درمانپذیر است؟

شفاف ترین و بهترین پاسخ این است: بله صد در صد،درمان سرطان پروستات چنانچه در مراحل اولیه تشخیص داده شود بطور کامل قابل درمان است. بیش از 90درصد سرطان ها پروستات در همان مراحل اولیه شناسایی میشوند و بطور کامل میتوانند درمان شوند. درمان همیشه بمعنای شیمی درمانی و یا جراحی نمیباشد. پرتودرمانی غیرتهاجمی می تواند به طور موثر سرطان پروستات را درمان کند. یا در مورد سایبرنایف، درمان رادیوسرجری معمولاً کمتر از یک هفته طول می‌کشد و شما معمولاً می‌توانید فعالیت‌های عادی خود را در همان روزی که درمان می‌کنید از سر بگیرید.

علت سرطان پروستات چیست

درمان سرطان پروستات به طور کلی به چه صورت است؟

سرطان پروستات در مراحل پایینتر ممکن است نیازی به درمان فوری نداشته باشد. برای برخی، ممکن است هرگز نیازی به درمان های سخت سرطانی نباشد اما نیازمند نظارت و پیگیری مستمر خواهید بود.

در نظارت مستمر، ممکن است ، آزمایش‌های خون، معاینات رکتوم و نمونه‌برداری از پروستات انجام شود. اگر آزمایشات نشان می دهد سرطان شما در حال پیشرفت است، ممکن است پزشک درمان با جراحی و یا پرتو درمانی را شروع کند.

درمان های مهم برای درمان سرطان پروستات عبارتند از:

جراحی برای برداشتن پروستات

جراحی برای درمان سرطان پروستات شامل برداشت غده پروستات و مقداری از ضایعات و لنف های اطراف ان است. جراحی یک گزینه برای درمان سرطانی است که محدود به پروستات است. گاهی اوقات برای درمان سرطان پیشرفته پروستات در ترکیب با سایر درمان ها استفاده می شود.

برای دسترسی به غده پروستات ممکن است جراحان از تکنیک های زیر استفاده نمایند:

  • ایجاد چندین برش کوچک در شکم. در طول پروستاتکتومی لاپاروسکوپی به کمک ربات، ابزارهای جراحی به یک دستگاه مکانیکی (ربات) متصل می شوند و از طریق چندین برش کوچک در شکم وارد شکم شما میشوند. جراح پشت یک دستگاه می نشیند و از کنترل های دستی برای هدایت ربات برای حرکت ابزار استفاده می کند. اکثر عمل های سرطان پروستات با استفاده از این تکنیک انجام می شود.
  • ایجاد یک برش طولانی در شکم در طی جراحی رتروپوبیک، جراح یک برش طولانی در قسمت پایین شکم شما ایجاد می کند تا به غده پروستات دسترسی پیدا کند و آن را خارج کند. این رویکرد بسیار کمتر رایج است، اما ممکن است در شرایط خاص ضروری باشد.

جراحی سرطان پروستات

گرم کردن و یا سرد کردن ضایعه موجود در پروستات

دران سرطان پروستات با روش فرسایشی بافت پروستات با استفاده از گرما یا سرما میتواند جز بهترین گزینه ها برای از بین بردن سلول سرطانی باشد که ممکن است طی مراحل زیر انجام شود:

  •  انجماد ضایعه پروستات: کرایوآبلیشن یا کرایوتراپی برای سرطان پروستات شامل استفاده از گاز بسیار سرد برای انجماد بافت پروستات است. که طی این روش به بافت اجازه داده می شود تا ذوب شود و این روش تکرار می شود. چرخه‌های انجماد و ذوب سلول‌های سرطانی و برخی بافت‌های سالم اطراف را از بین می‌برد.
  • گرم کرده ضایعه برای درمان سرطان پروستات : درمان اولتراسوند متمرکز با شدت بالا (HIFU) از انرژی متمرکز اولتراسوند برای گرم کردن بافت پروستات و مرگ آن استفاده می کند.

درمان سرطان پروستات با هورمون تراپی

هورمون درمانی نوع دیگری از درمان سرطان پروستات برای متوقف کردن بدن شما از تولید هورمون مردانه تستوسترون است. سلول های سرطانی پروستات برای کمک به رشد به تستوسترون نیازمند هستند. قطع عرضه تستوسترون ممکن است باعث مرگ سلول های سرطانی یا رشد کندتر شود.

سرطان پروستات وابسته به آندروژن است و قطع آن منجر به توقف رشد تومور می شود این وابستگی در ابتدای سیر تومور وجود دارد ولی با قطع آندروژن به تدریج تومور نسبت به آندروژن غیر وابسته می شود و مجدداً به رشد خود ادامه می دهد .لذا درمان هورمونی درمان پالیاتیو است.

درمان هورمونی در سرطان های پیشرفته موضعی

درمان هورمونی در کنار درمان رادیوتراپی در تومورهای T3 و تومورهای پیشرفته موضعی ، میزان بقا را طولانی و پیش آگهی را بهتر می کند.

گزینه های هورمون درمانی عبارتند از:

  • داروهایی که بدن شما را از تولید تستوسترون باز می دارد: برخی از داروها (معروف به هورمون آزاد کننده هورمون لوتئینیزه یا آگونیست ها و آنتاگونیست های هورمون آزاد کننده گنادوتروپین) از دریافت پیام برای ساخت تستوسترون توسط سلول های بدن جلوگیری می کنند. در نتیجه، بیضه های شما تولید تستوسترون را متوقف می کنند.
  • داروهایی که مانع از رسیدن تستوسترون به سلول های سرطانی می شوند. این داروها که به عنوان آنتی آندروژن شناخته می شوند، معمولاً همراه با آگونیست های تجویز می شوند. به این دلیل که آگونیست های می توانند قبل از کاهش سطح تستوسترون باعث افزایش موقت تستوسترون شوند.
  • جراحی برای برداشتن بیضه (ارکیکتومی): برداشتن بیضه ها سطح تستوسترون را در بدن به سرعت و به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. اما برخلاف گزینه های دارویی، جراحی برای برداشتن بیضه ها دائمی و غیر قابل برگشت است.

هورمون درمانی اغلب برای درمان سرطان پیشرفته پروستات به منظور کوچک کردن سرطان و کاهش رشد آن استفاده می شود. هورمون درمانی گاهی قبل از پرتودرمانی برای درمان سرطانی که هنوز گسترش نیافته است استفاده میشود. و به کوچک کردن سلول سرطانی کمک می کند و اثربخشی پرتودرمانی را افزایش می دهد.

درمان سرطان پروستات با هورمون تراپی

دیگردرمان های مهم برای سرطان پروستات عبارتند زا:

  • شیمی درمانی
  • پرتو درمانی
  • ایمونوتراپی

شیمی درمانی سرطان پروستات

سرطان های متاستاتیک پروستات که تحت درمان هورمونی هستند پس از یک مدت زمانی که قابل پیش بینی است به اندروژن مقاوم شده و پیشرفت می کنند.زمان پیشرفت و طول عمر این افراد حدود 18-12 ماه و 3-2 سال است .به خاطر تکثیر کند سلول های سرطانی ، در سرطان پروستات معمولی پاسخ به شیمی درمانی کم می باشد.در مرحله مقاوم به آندروژن سلول های نورواندوکرین زیاد تر می شوند که سرعت تکثیر بالا دارند .اولین نشانه پیشرفت سرطان غیر وابسته به آندروژن افزایش PSA است که 6 ماه قبل از شروع پیشرفت بیماری خود را نشان می دهد.

رادیکال پروستاتکتومی

عمل رادیکال را فقط مردان جوان تر از 70 سال یا آن ها که امید به زندگی بیشتر از 10 سال دارند توصیه می کنند .

رادیوتراپی

به عنوان یکی از درمان های سرطان محدود به پروستات شناخته شده است که عوارض رادیوتراپی شامل عوارض جنسی ، گوارشی و ادراری است.روش رادیوتراپی کونفورمال روشی است که اشعه کمتری به اطراف بافت هدف می رسد .ناتوانی جنسی به دنبال رادیوتراپی بر خلاف عمل جراحی باز با گذشت زمان پیشرفت می کند.

براکی تراپی

مواد رادیواکتیو به شکل میله هایی با راهنمایی TRUS یا سی تی اسکن داخل پروستات گذاشته می شود .مواد استفاده شده و پالادیوم 103 که نیمه عمر کمتر از ید 125 دارد است و اشعه کمتری به بافت های اطراف وارد می کند .

عوارض براکی تراپی شامل رتانسیون ادراری و نیاز به سونداژ و مصرف آلفا بلوکر است.

رادیوتراپی + درمان هورمونی

تاثیر مفید درمان رادیوتراپی همراه با درمان هورمونی در درمان سرطان های غیر متاستاتیک که به طور موضعی پیشرفته هستند کاملاً روشن و واضح است.

استفاده از رادیوتراپی برای متاستاز

متاستازهای سرطان پروستات اغلب اوستئوبلاستیک بوده و ندرتاً همراه با شکستگی استخوان است .مهم ترین علامت متاستاز استخوانی ، درد در محل متاستاز است.

درمان سرطان پروستات در هر مرحله

این بیماری معمولا با توجه به علائم اولیه به سرعت قابل درمان است و هرچه از زمان مورد نظر بگذرد روند دشوارتری پیشرو خواهد بود. 4 مرحله مختلف برای روند درمان سرطان پروستات در اینجا عنوان می شود. مرحله 1 سرطان با سرعت کمی در حال گسترش است و هرچه به مرحله 4 نزدیک تر میشود  سرطان پروستات به قسمت های دیگر بدن متاستاز خواهد کرد.

درمان سرطان پروستات در هر مرحله

مرحله 1

سلول سرطانی در این زمان کوچک است و هنوز به بافت های اطراف رشد نکرده و آنها را سرطانی نکرده و با سرعت بسیار کمی در حال گسترش میباشد. درمان سرطان پروستات در مرحله ابتدایی آن با پرتودرمانی انجام میگیرد.و با از بین بردن سلول سرطانی مانع رشد و تقسیم آن میشود.

مرحله 2

سلول های سرطانی در این مرحله بسیار بزرگتر شده اما هنوز هم به خارج از غده پروستات گسترش نیافته است. آنزیم های غده پروستات در این زمان بیشتر ترشح میشوند و درمان سرطان پروستات در این مرحله با استفاده از جراحی و رادیوتراپی انجام میگیرد تا بتواند جلو انتشار آنرا به دیگر نقاط بدن بگیرد.

درمان کلی در این زمان عبارتند از:

  • چنانچه سرطان پروستات در آقایان مسن تر رخ داده باشد نیازمند بررسی دائمی و فعال توسط پزشک خواهند داشت.
  • پرتودرمانی، احتمالاً همراه با هورمون درمانی انجام شود.و از داروهایی که تستوسترون را از کمک به رشد سلول های سرطانی شما باز می دارند استفاده خواهد شد.
  • پروستاتکتومی رادیکال

درمان سرطان پروستات در مرحله 3

سرطان پروستات به بخش های دیگر نیز گسترش یافته است، اما به مثانه، رکتوم، غدد لنفاوی یا اندام های مجاور شما نرسیده است.

در مرحله III، شما باید درمان های زیر را در نظر بگیرید:

  • پرتودرمانی خارجی به علاوه هورمون درمانی
  • پرتو درمانی داخلی و خارجی به همراه هورمون تراپی
  • پروستاتکتومی رادیکال، اغلب با برداشتن غدد لنفاوی لگنی همراه است. ممکن است پزشک پس از جراحی پرتودرمانی را توصیه کند.

درمان سرطان پروستات در مرحله 4

زمانی که سرطان به مثانه، روده ، غدد لنفاوی، دیگر اندامها و استخوان ها گسترش یافته است. موارد مرحله  4  به ندرت درمان می شوند. با این حال، درمان ها می توانند عمر شما را افزایش داده و درد شما را کاهش دهند. در این مرحله باید درمان های زیر را در نظر بگیرید:

  • هورمون تراپی که اغلب با جراحی، رادیوتراپی و شیمی درمانی انجام میشود.
  • جراحی برای تسکین علائمی مانند خونریزی یا انسداد ادرار و برداشتن غدد لنفاوی سرطانی
  • پرتودرمانی خارجی با یا بدون هورمون درمانی
  • شیمی درمانی، در صورتی که درمان های استاندارد علائم را تسکین ندهند و سرطان به رشد خود ادامه دهد. این داروها سلول های سرطانی را کوچک کرده و رشد آنها را کند می کنند.
  • داروهای بیس فسفونات، که می تواند به کند کردن رشد سرطان در استخوان و جلوگیری از شکستگی کمک کند.
  • مراقبت تسکینی، که به شما از علائمی مانند درد و مشکل ادرار کردن تسکین می دهد

تصمیم گیری درباره درمان سرطان  پروستات به چه صورت است؟

در رابطه با درمان سرطان پروستات و قبل از آن پزشکان یک تیم پزشکی تشکیل خواهد داد تا با بررسی کلی در رابطه با طول درمان، عوارض جانبی، تعداد جلسات، داروهای مورد استفاده بتوانند بهترین تصمیم را در رابطه با نوع درمان بیمار اتخاذ کنند. موارد مهمی که در درمان سران پروستات شما دخیل هستند عبارتند از:

  • مرحله و شدت سرطانی که به آن مبتلا هستید
  • سن بیمار
  • مقدار گسترش سرطان پروستات
  • بررسی وجود هرگونه بیماری زمینه ای
  • بررسی بهترین روش درمان با توجه به سرطانی که به آن مبتلا هستید
  • احتمال اینکه درمان سرطان شما را درمان کند
  • احساسات شما در مورد عوارض جانبی احتمالی هر درمان

حتما قبل از عجله کردن برای درمان سرطانتان وقت بگذارید و بهترین مجتمع درمانی و بهترین پزشک را برای درمانتان انتخاب نمایید تا با درمان درست و اصولی به نتیجه مطلوبی که میخواهید برسید.

تصمیم گیری درباره درمان سرطان  پروستات به چه صورت است؟