درمان سرطان ریه و مهمترین روش آن چیست ؟ آیا می دانید که سرطان ریه شایع ترین بدخیمی مرگبار در غرب است و در مردان 3 برابر زنان روبه افزایش است.
معجزه درمان سرطان ریه

9200471 - 0910 46129143 - 021

درمان سرطان ریه جلوگیری و تشخیص سرطان ریه – کلینیک آروین

مهمترین روش درمان سرطان ریه چیست ؟ آیا می دانید که سرطان ریه شایع ترین بدخیمی مرگبار در غرب است و در مردان 3 برابر زنان روبه افزایش است .

برای درمان سرطان ریه  خوشبختانه مرکز درمان سرطان آروین توانسته با استفاده از روش های جدید ،موفق عمل کند .جهت تماس و برقرای ارتباط با مرکز فوق تخصصی و آنکولوژی آروین می توانید با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید .

علل سرطان ریه

تومور های اولیه ریوی :عوامل مانند سیگار کشیدن ( خواه خود فرد سیگار بکشد یا در معرض دود سیگار قرار بگیرد ) و تماس با آزبست.سرانجام باعث بروز جهش های ژنی و تغییر شکل نئوپلاسمی در بافت ها شوند. تومورها عموماً در برونش های اصلی و لوبی منشا می گیرند و آدنوکارسینوماها بیشتر در بخش های محیطی ریه ایجاد می شوند.

تومورهای ثانویه :ریه از محل های اصلی متاستاز است.

درمان سرطان ریه

عوامل خطر ساز سرطان ریه

مصرف دخانیات، تماس های شغلی و آلودگی های جوی عوامل خطرسازی است که حتما باید به آن ها دقت کرد.

علائم سرطان ریه

می تواند فاقد علامت باشد و در رادیوگرافی به صورت یافته های غیر طبیعی دیده شود.

علائم ضایعه ریه : سرفه ، هموپتزی ، درد قفسه سینه ، پنومونی راجعه .

ناشی از تهاجم موضعی : به عنوان مثال شبکه بازویی که باعث درد در شانه یا بازو می شود ،درگیری عصب راجعه حنجره در سمت چپ که باعث گرفتگی صدا و سرفه های گاوی می شود .علائم مری (دیسفاژی ) ، علائم قلبی : تپش قلب ( آریتمی ).

ناشی از بیماری متاستازی یا پدیده پارانئوپلاستیک : کاهش وزن ، خستگی ، درد یا شکستگی استخوان و غش .

معاینه سرطان ریه

قبل ازدرمان سرطان ریه لازم است که معاینه دقیقی از بیمار انجام شود

  • ممکن است علامتی نداشته باشد
  • ویز تک صدایی ثابت
  • علائم کولاپس لوبی یا افیوژن پلور
  • علائم متاستاز ( مانند لنفادنوپاتی سوپراکلاویکولار یا هپاتومگالی )
  • سندرم هورنر

سرطان ریه چیست

تشخیص در درمان سرطان ریه

تشخیص :رادیوگرافی قفسه سینه ، سیتولوژی خلط ، برونکوسکوپی با بیوپسی و براشینگ ، سی تی یا بیوپسی از راه پوست با هدایت سونوگرافی ، بیوپسی غدد لنفاوی

مرحله بندی :TNM بر اساس اندازه تومور ، درگیری غدد لنفاوی و انتشار متاستازی با استفاده از سی تی قفسه سینه ، سی تی یا MRI سر و شکم ، اسکن استخوان و اسکن PET انجام می شود.روش های تهاجمی مانند مدیاستینوسکوپی یا توراکوستومی با کمک ویدیو ، ممکن است مورد استفاده قرار بگیرد.

آزمایش خون : شمارش کامل سلول های خونی ، اوره و الکترولیت ها ، Ca2+ (هیپرکلسمی شایع است) آلکالین فسفاتاز ( در متاستاز استخوان بالا است ) و آزمایش های عملکرد کبد.

پیش از عمل :ABG ، آزمایش عملکرد ریه ( FEV1 بیش از 80 درصد میزان پیش بینی کننده مطرح کننده تحمل بیمار نسبت به پنومونکتومی است ، رزکسیون ریه در مواردی که FEV1 کمتر از 30 درصد میزان پیش بینی شده باشد، کنترالندیکاسیون دارد)، اسکن V/Q  ، الکتروکاردیوگرافی و ارزیابی از نظر بیهوشی عمومی .

علائم مرگ در سرطان ریه

درمان سرطان ریه

برایدرمان سرطان ریه متخصصان چند رشته در زمینه مرحله بندی تومور و بهترین روشدرمان سرطان ریه . موارد مهمی که باید در نظر داشت قابل برداشتن بودن تومور و قابل عمل بودن بیمار ( یعنی آن که بیمار وضع مساعدی برای جراحی شدن دارد یا نه ) است ( جراحی برای سرطان سلول های کوچک مناسب نیست).گفت و گوی بی پرده با بیمار درباره ی خطرها و مزایای روش ها و پیش آگهی بیماری وی ضروری است .فقط حدود 14 درصد موارد برای جراحی در نظر گفته می شوند.

جراحی در درمان سرطان ریه

بیهوشی : از لوله تراشه دو مجرایی ، برای جدا سازی ریه ای که تحت عمل قرار می گیرد از ریه ای که به مدار دستگاه تهویه وصل است استفاده می شود کانتر مرکزی وریدی، در جهت ریه ای قرار داده می شود که قرار است عمل شود .مسیر شریانی و سوند ادراری نیز تعبیه می شوند.اغلب از یک کاتتر اپی دورال توراسیک ، برای ایجاد بی حسی منطقه ای خوب استفاده می شود.

نحوه جراحی : به دنبال القاء بیهوشی ، در موارد تومورهای برونشی از برونکوسکوپی یا برونکوسکوپ غیر قابل انعطاف استفاده می شود ، آنتی بیوتیک درمانی پیشگیرانه کاربرد دارد .توراکوتومی انجام می گیرد که در آن جداسازی دنده ها تدریجی است .ریه آزاد می شود و وضع تومور ارزیابی و غدد لنفاوی بررسی می شود .

روشهای نوین درمان سرطان ریه

در مواردی که لوبکتومی مناسب باشد و انجام شود ، شاخه های درخت برونشی ، شریان و ورید ریوی شناسایی شده عمل جراحی انجام می شود .بایلوکتومی را می توان در ریه راست انجام داد که در آن لوب فوقانی  یا تحتانی حفظ می شود .پنومونکتومی عبارتست از برداشتن یک ریه .

غیر قابل جراحی :درمان سرطان ریه چند روشی باشیمی درمانی و رادیوتراپی میزان بقا را افزایش می دهد .استفاده از دوستاکسل رایج است .درمان بیولوژیک به شکل ارلوتینیب از داروهای شیمی درمانی خط دوم است.

تسکین بیمار و مراقبت های نهایی : شامل لیزر درمانی تومورهای برونش استنت داخل برونش ، درمان عوارض و مهار درد است.

برخی از خدمات کلینیک فوق تخصصی آنکولوژی آروین عبارتست از :

درمان سرطان

غربالگری سرطان

بخش اورولوژی

شیمی درمانی

رادیوتراپی

قلب