خشکی دهان و غلیظ شدن بزاق در بیماران سرطانی ، پرتو درمانی ناحیه سر و گردن به غدد بزاقی آسیب می رساند و می تواند خشکی دهان به مدت طولانی ایجاد کند.
خشکی دهان در افراد مبتلا به سرطان

9200471 - 0910 46129143 - 021

خشکی دهان و غلیظ شدن بزاق در بیماران سرطانی – آروین کلینیک

رادیوتراپی ناحیه سر و گردن به غدد بزاقی آسیب می رساند. و می تواند خشکی دهان به مدت طولانی ایجاد کند.همچنین بعضی از انواع داروهایشیمی درمانی و ایمنی درمانی به صورت موقت موجب خشکی دهان و غلیظ شدن بزاق می شوند.که می تواند خفیف یا شدید باشد .خشکی دهان ، خطر عفونت های خفره دهان را افزایش می دهد .همچنین مصرف سیگار و قلیان و نیز جویدن تنباکو یا نوشیدن الکل ، خشکی دهان را تشدید می کند.
برای درمان سرطان خوشبختانه مرکز درمان سرطان آروین توانسته با استفاده از روش های جدید ،موفق عمل کند .جهت تماس و برقرای ارتباط با مرکز فوق تخصصی و آنکولوژی آروین می توانید با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید .
پس در طول روز مایعات فراوان بنوشید و غذاهای آبکی مصرف کنید .دندان هایتان را به طور مرتب مسواک بزنید و دهانتان را با محلول جوش شیرین و نمک بشویید.

خشکی دهان و غلیظ شدن بزاق در بیماران سرطانی

برای کاهش خشکی دهان چه کار باید بکنیم ؟

روزنانه 8 تا 10 لیوان مایعات بنوشید.هر جا که می روید یک بطری آب به همراه داشته باشید (تا بزاق دهان غلیظ باشد).

لقمه ها را کوچک بردارید و خوب بجوید.

غذاهای نرم و آبکی و هم دمای اتاق (نه خیلی داغ و نه خیلی سرد ) مصرف کنید.از پوره میوه ها و سبزی ها ، مرغ و ماهی خوب پخته شده و نرم ، حبوبات و غلات خوب پخته شده و نرم اسموتی خانگی و بستنی یخی استفاده کنید.

از مصرف مواد خوراکی که به سقف دهنتان می چسبد مثل کره ، بادام زمینی یا نان های نرم و حجیم صنعتی خودداری کنید.

مواد غذایی را با آب گوشت ، سوپ ، سس ، ماست یا خامه نرم و مرطوب کنید.

از آب نبات یا آدامس های بدون شکر ( در صورت نداشتن اسهال ) برای تحریک ترشح بزاق استفاده کنید.انواعی از آنها که طعم مرکبات ، دارچین یا نعناع دارند موثرند(اگر دچار زخم های دهانی نیستید ).

دهان خود را تمیز نگه دارید .برای تهیه دهانشویه یک / هشتم قاشق چایخوری نمک و یک / چهارم قاشق چایخوری جوش شیرین را با یک لیوان آب گرم مخلوط کنید و قبل و بعد از هر غذا دهان خود را با آن قرقره کنید .از مسواک نرم استفاده کنید و زبان خود را نیز مسواک بزنید .با صلاحدید پزشک از نخ دندان نیز می توانید استفاده کنید.

مصرف قهوه، چای و نوشابه های انرژی زا را بسیار محدود کنید.

از یک دستگاه بخور برای مرطوب کردن هوای اتاق استفاده کنید .مراقب باشید که دستگاه بخور تمیز باشد و باکتری ها را در فضای اتاق منتشر نکند.

خشیکی دهان در بیماران مبتلا به سرطان

قطعات آناناس تازه بزاق را رقیق می کند ولی اگر دچار زخم دهان هستید آن را مصرف نکنید.

اگر غدد بزاقی توسط جراحی برداشته شده اند و یا در اثر پرتو درمانی آسیب دیده اند با نظر پزشکی می توانید از محلول هیا بزاق مصنوعی استفاده کنید.

اگر از طریق رژیم غذایی نمی توانید انرژی و پروتئین مورد نیاز خود را تامین کنید، از مکمل های تغذیه ای مایع با نظر متخصص تغذیه استفاده کنید.