تاثیر ورزش بر انواع سرطان از جمله فرآیندهای غدد درون ریز، ایمونولوژیک ( سیستم ایمنی بدن) و متابولیک تأثیر دارد که به نوبه خود می تواند خطر ابتلا را کاهش دهد.
ورزش چه تاثیری بر انواع سرطان دارد

9200471 - 0910 46129143 - 021

تأثیر ورزش بر انواع سرطان – کلینیک آروین

فعالیت بدنی به معنای هر حرکتی است که از عضلات استفاده می کند و نیاز به انرژی بیشتری نسبت به استراحت دارد. فعالیت بدنی روی چندین سیستم بدن از جمله فرآیندهای غدد درون ریز، ایمونولوژیک ( سیستم ایمنی بدن) و متابولیک تأثیر دارد که به نوبه خود می تواند خطر ابتلا به سرطان های مختلف را تحت تأثیر قرار دهد. فعال بودن بدنی همچنین به حفظ وزن سالم و محافظت در برابر سرطان کمک می کند.
فن آوری های جدید، مردم را ترغیب کرده است تا وقت خود را برای انجام رفتارهای کم تحرکی مانند نشستن در اتومبیل و تماشای تلویزیون و همچنین استفاده از رایانه، سرگرمی الکترونیکی و تلفن های همراه افزایش دهند. جالب است بدانید سازمان بهداشت جهانی تخمین می زند که نسبت افرادی که سطح فعالیت های توصیه شده را رعایت نمی کنند، در کشورهای با درآمد بالا بیشتر است.
سطح کافی از فعالیت بدنی با پیشگیری تعدادی از مشکلات سلامتی از جمله بیماری های قلبی عروقی، سکته مغزی، دیابت، چاقی، سلامتی استخوان، سرطان و افسردگی مرتبط است. حال در این نوشته قصد داریم به موضوع تأثیر ورزش بر انواع سرطان بپردازیم. همراه ما باشید؛

تأثیر ورزش بر انواع سرطان

تاثیر ورزش بر انواع سرطان

چگونه به سرطان مبتلا می شویم؟

چند صد نوع سرطان وجود دارد که از بافت های مختلف ناشی می شود. حتی تومورهای ناشی از همان بافت شناخته می شوند که به طور فزاینده ای شامل چندین زیرگروه مختلف هستند.

آنچه مشخصه سرطان است صورت مشترک از رفتارهای غیرطبیعی سلول مانند تقسیم سریع سلول و تهاجم به بافت اطراف است که با تغییرات DNA مرتبط می باشد.

ورزش چه تاثیری بر انواع سرطان دارد
هنگامی سرطان پیشرفت می کند که فرآیندهای عادی کنترل رفتار سلولی انجام نشود و سلول سرکشگر تبدیل به اجداد گروهی از سلول ها شود که رفتارها یا توانایی های غیر طبیعی آن را به اشتراک می گذارند. این امر به طور کلی ناشی از تجمع آسیب ژنتیکی در سلول ها با گذشت زمان است. سلول سرطانی بخش مهمی از تومور می باشد، اما تنها یکی از چندین نوع سلول مهم است که باعث ایجاد محیط زیست تومور می شود.

شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه رژیم، تغذیه و فعالیت بدنی چگونه می توانند در فرآیندهای بیولوژیکی که زمینه ساز پیشرفت سرطان است، تأثیر داشته باشد.
چاقی با واسطه های التهابی و ناهنجاری های متابولیک و غدد درون ریز همراه است که رشد سلول را تشدید می کند. در ادامه به چگونگی تأثیر فعلالیت های ورزشی بر ابتلا به انواع سرطان ها بررسی می نمائیم.

ورزش و سرطان روده بزرگ

انجام حرکات ورزشی باعث کاهش چربی بدن می شود و بنابراین تأثیر مفیدی بر خطر ابتلا به سرطان کولورکتال دارد. احتمالاً این امر از طریق کاهش مقاومت به انسولین و التهاب می باشد که هر دو به پیشرفت سرطان روده بزرگ مرتبط هستند. اما مشخص نیست که آیا فعالیت بدنی که با کاهش وزن  یا حفظ وزن سالم همراه نیست، تأثیر قابل توجهی در این مسیر دارد یا خیر.

مکانیسم های دیگری که فعالیت بدنی ممکن است خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش دهد شامل تحریک هضم و کاهش زمان ترانزیت از طریق روده است. اگرچه داده های قوی برای پشتیبانی از این مکانیسم در انسان محدود است.

ورزش و سرطان پستان پس از یائسگی

نقش ورزش در درمان سرطان

فعالیت بدنی بر طیف متنوعی از مسیرهای متابولیک، هورمونی و ایمونولوژیک تأثیر می گذارد. انجام حرکات ورزشی منظم باعث کاهش چربی بدن می شود و بنابراین می تواند از طریق کاهش سطح استروژن در گردش، مقاومت به انسولین و التهاب، که همه با رشد سرطان پستان بعد از یائسگی مرتبط هستند، تأثیر مفیدی بر خطر سرطان پستان داشته باشد. البته در این مورد هم مشخص نیست که آیا فعالیت بدنی که همراه با کاهش وزن نیست، تأثیر قابل توجهی در این مسیرها دارد یا خیر.

فعالیت بدنی حساسیت به انسولین را بهبود می بخشد و سطح انسولین ناشتا را کاهش می دهد (انسولین ناشتا خطر ابتلا به سرطان پستان در افراد را افزایش می دهد). ورزش ممکن است از طریق اثرات آن بر فاکتورهای رشد انسولین (IGF)، خطر ابتلا به سرطان پستان را نیز تحت تأثیر قرار دهد، زیرا مقادیر بالای گردش خون با افزایش خطر ابتلا به چندین سرطان از جمله سرطان پستان همراه است.

علاوه بر این، فعالیت بدنی نشان می دهد که دارای اثرات مثبت بر سیستم ایمنی بدن، بهبود پاسخ ایمنی ذاتی و اکتسابی و نیز ترویج نظارت بر تومور می باشد. مطالعات همچنین نشان داده اند که ورزش هوازی می تواند استرس اکسیداتیو (عدم‌ تعادل بین رادیکال‌ های آزاد و آنتی اکسیدان‌ ها) را کاهش داده و مکانیسم های ترمیم DNA را در انسان تقویت کند و از این رو انتظار می رود کارسینوژن یا همان ماده سرطان زا را مهار کند. افراد فعال بدنی نیز در معرض نور خورشید بیشتر و در نتیجه مقادیر بالاتر ویتامین D هستند که ممکن است تکثیر سلولی را کاهش دهد.

فعالیت بدنی و سرطان پستان قبل از یائسگی

مطالعات اپیدمیولوژیک انسان نشان داده است که قرار گرفتن در معرض بیشتر با استروژن ها خطر ابتلا به سرطان پستان را در هر دو مرحله پیش از یائسگی و یائسگی افزایش می دهد. به نظر می رسد فعالیت بدنی باعث کاهش میزان استروژن ها و آندروژن ها در زنان یائسه می شود و برخی از آزمایشات همچنین کاهش در گردش استروژن ها، افزایش طول چرخه قاعدگی و کاهش تخمک گذاری را در زنان یائسه با سطح بالای فعالیت بدنی نشان داده اند.

تاثیر ورزش بر سرطان چیست

فعالیت بدنی و سرطان آندومتر

همانطور که گفته شد فعالیت بدنی باعث کاهش چربی بدن می شود و بنابراین تأثیر مفیدی بر خطر ابتلا به سرطان آندومتر دارد. این امر احتمالاً از طریق کاهش سطح گردش خون استروژن، مقاومت به انسولین و التهاب می باشد. به نظر می رسد فعالیت بدنی باعث کاهش سطح استرادیول (یکی از هورمون های اصلی جنسی در زنان)، بهبود حساسیت به انسولین و کاهش التهاب مزمن می شود. این ها تمام مواردی هستند که به پیشرفت سرطان آندومتر مرتبط خواهند بود.

ورزش و ابتلا به دیگر سرطان ها

همچنین شواهد دیگری در مورد فعالیت بدنی وجود دارد که محدود است (چه از نظر مقدار و چه از نظر نقص روش شناختی)، اما حاکی از کاهش خطر ابتلا به سرطان مری، سرطان ریه و سرطان کبد است. علاوه بر این، شواهدی در مورد رفتارهای کم تحرک وجود دارد که حاکی از افزایش خطر ابتلا به سرطان آندومتر می باشد.
خوشبختانه مرکز درمان سرطان آروین توانسته است با استفاده از روش های جدید، در زمینه درمان سرطان موفق عمل کند. جهت تماس و برقرای ارتباط با مرکز فوق تخصصی و آنکولوژی آروین می توانید با شماره ها تماس حاصل فرمایید یا به آدرس اینستاگرام مرکز فوق تخصصی آنکولوژی آروین مراجعه نمایید.

ورزش چه تاثیری در سرطان دارد

در پایان اینکه رژیم غذایی مناسب، انجام فعالیت های ورزشی و خودداری از نوشیدن الکل تا حد زیادی باعث پیشگیری از انواع سرطان شده و حتی می تواند با تقویت سیستم ایمنی بدن باعث افزایش طول عمر بیماران سرطانی گردد.
اما توجه داشته باشید که برای جلوگیری از پیشرفت بیماری سرطان، بهتر است شدت و تکرار ورزش های قدرتی و انعطاف پذیر در افراد مبتلا به سرطان زیر نظر پزشکان و متخصصین ما در بهترین مرکز درمان سرطان در تهران کنترل شود.