سرطان مثانه علائم مختلفی برای تشخیص به موقع آن دارد. سرطان مثانه انواع مختلفی دارد. روش های پیشگیری از سرطان مثانه وجود دارد.
طول عمر بیماران سرطان معده

9200471 - 0910 46129143 - 021

سرطان مثانه درمان سرطان مثانه انواع آن – آروین کلینیک

سرطان مثانه  دومین تومور شایع دستگاه ادراری تناسلی است ، مردان 2 تا 3 برابر بیش از زنان به آن دچار می شوند زیر 50 سالگی نادر است و سن متوسط تشخیص دهه ششم زندگی است .قبل از این که درمورد سرطان مثانه صحبت کنیم بهتر است اطلاعاتی در مورد عملکرد مثانه بدانیم

عملکرد مثانه چگونه است؟

مثانه عضوی از اعضای بدن است که نقش بسیار مهمی دارد. مثانه بین لگن انسان قرار دارد و نقش یک مخزن موقتی دارد. مثانه یک کیسه غشایی عضلانی بیضی شکل است که در قسمت جلویی و پایین شکم انسان قرار دارد. مثانه از بافت های عضلانی بسیار نرمی تشکیل شده است که به مجرای ادارای خارجی متصل می شود. بافت های دایره ای شکلی در مثانه وجود دارد که وظیفه آن ها نگه داری و کنترل ادرار می باشد ، ادرار از کلیه به مثانه از طریق لوله های ادراری انتقال یافته و سپس از طریق مجرای ادراری از بدن انسان خارج می شود .

مثانه

در مثانه دریچه هایی وجود دارد که این دریچه ها توانایی کنترل ادرار را به انسان می دهد ، می توان گفت در صورت نبود این دریچه ها انسان کنترلی بر ادرار نخواهد داشت. همچنین وظیفه مثانه نگه داری مایعاتی می باشد که بصورت موقت از کلیه ترشح می شوند.

مثانه وظیفه دارد کمک کند تا مواد و مایعات زاید از بدن دفع شود ، این وظیفه ی مثانه دائمی بوده و بنا به نیاز و میزان مصرف مایعات شخص چند دفعه در روز اتفاق می افتد، لذا دفع ادرار چند بار در روز صورت می گیرد .

برای درمان سرطان مثانه خوشبختانه مرکز درمان سرطان آروین توانسته با استفاده از روش های جدید ،موفق عمل کند .جهت تماس و برقرای ارتباط با مرکز فوق تخصصی و آنکولوژی آروین می توانید با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید .

از آنجایی که مثانه عضوی بسیار فعال در بدن انسان است، بدیهی است که عواملی چون افزایش سن و… در معرض بیماری و اختلالات باشد  ، لذا توصیه می شود جهت حفظ کارایی این اندام موارد زیر را انجام دهید:

  • از مصرف مشروبات الکلی خودداری نمایید. مصرف الکل فشار مضاعف به وسیله آنالیز مایع اضافی و عبور از بدن بر مثانه وارد می. بدیهی است که با افزایش سن هر قدر بیشتر نیاز به تخلیه مثانه باشد، فشار وارد بر مثانه ناشی از الکل بیشتر خواهد بود.
  • هرگز ادرار خود را نگه ندارید . چرا که نگه داشتن ادرار می تواند باعث آسیب به عضلات مثانه و عضلات اطراف آن شود.
  • حتما پس از رابطه جنسی ادرار نمایید. ادرار پس از رابطه جنسی موجب دفع باکتری هایی است که از راه جنسی به طرفین منتقل می شوند.
  • روزانه به مقدار فراوان آب بنوشید. سعی کنید روزانه حداقل 8 الی 10 لیوان آب بنوشید.
  • مقدار کمی از کافئین بنوشید . دقت شود که نوشیدن چای و قهوه را نمی توان ضمن نوشیدن مایعات گنجاند چرا که کافئین موجود در آن ها ادرار آور می باشد، یعنی چای و قهوه باعث می شود که مایعات موجود در بدن انسان تخلیه شده و انسان دچار کم آبی در بدن شود.

درمان سرطان مثانه

به مرحله و درجه تومور بستگی دارد .
تومور های سطحی  T1 :برداشتن تومور مثانه از راه پیشابراه . شیمی درمانی داخل مثانه با میتومایسین سی یا ایمنی درمانی داخل مثانه با تلفیح BCG  برای کاهش میزان عود . پیگیری دقیق وضع بیمار با سیتوسکوپی های مکرر و سیتولوژی مثانه هر 3 ماه به مدت 2 سال ، سپس هر 6 ماه به مدت 2 سال و سپس سالانه یک بار .تومورهای T1 با درجه بالا را می توان بهتر از هر روشی با سیستکتومی درمان کرد .بیماری بخش بالای مجاری ادراری ممکن است نفروواورترکتومی را ضروری سازد.

توموهای مهاجم T2 و بالاتر : در صورت محدود بودن تومور به محلی خاص ، سیستکتومی رادیکال ( شامل هیسترکتومی و برداشتن دو طرفه تخمدان ها و لوله های تخمدانی در زنان ، سیستوپروستاتکتومی در مردان همراه با ایجاد مجاری انحرافی ادرار به درون ایلئوم یا بازسازی ارتوپتیک مثانه و تشریح غدد لنفاوی لگن).در مراکز تخصصی ، می توان جراحی لاپاروسکوپیک یا به کمک روبوت انجام داد.

روش های درمان سرطان مثانه

 

پرتو درمانی و شیمی درمانی : پرتو درمانی رادیکال در صورتی که بیمار برای جراحی وضع مناسبی نداشته باشد همراه با سیستکتومی توام با حفظ حداکثر ممکن بافت ها، روش جایگزین است .پرتو درمانی تسکینی با یا بدون شیمی درمانی در موارد بیماری متاستازی کاربرد دارد مانند رژیم M-VAC .

عوارض

هماتوری و احتباس لخته ، هیدرونفروز ناشی از انسداد سوراخ خروجی حالب .

جراحی : مراحل زودرس : ایلئوس ، عفونت ، خونریزی ، انسداد روده ، آسیب دیدگی رکتوم .

سرطان مثانه چیست

انواع سرطان مثانه

سرطان درجا: به شکل ضایعه مخملی شکل در مثانه و به طور شایع بدون ضایعه قابل روئت تظاهر می کند.می تواند بدون علامت یا همراه سوزش ادرار و تکرر ادرار و علائم تحریکی باشد.

سیتولوژی در 90-80 % موارد مثبت است. سرطان مثانه  درجا پیش درآمد تومور مهاجم و گرید بالای مثانه است و با تومور سطحی ارتباط ندارد.
برای درمان سرطان خوشبختانه مرکز درمان سرطان آروین توانسته با استفاده از روش های جدید ،موفق عمل کند .جهت تماس و برقرای ارتباط با مرکز فوق تخصصی و آنکولوژی آروین می توانید با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید .

راه های درمان سرطان مثانه

سرطان ترانزیشنال

بیش از90 % تومورهای مثانه از این نوع هستند.درجه تمایز سلولی و مرحله ی تومور رابطه تنگاتنگ با هم دارند.تومور ترانزیشنال به 4 درجه تمایز سلولی تقسیم می شود:

Grade o :یک ضایعه پاپیلوما از مخاط مثانه به شکل پاپیلری می باشد که در وسط آن بافت فیبری عضلانی نازک قرار دارد .ناشایع است و هیچگاه پس از رزکشن اندوسکوپی عود نمی کنند.به تنهائی خوش خیم است ولی اغلب با تومورهای بدخیم و گرید بالا همراهی دارد.

Grade I : ضایعه تومورال با بیش از 7  لایه سلولی است که سلول ها خوب متمایز هستند و ساقه نازک فیبری عضلانی دارد.

Grade II:همانند Grade I می باشد ولی نسبت هسته به سیتوپلاسم کاملاً افزایش یافته و همراه با پلئومورفیسم هسته و هستکهای برجسته می باشد و اشکال میتوتیک نسبتاً زیاد است.

Grade III : در این درجه تمایز سلولی ، میتوز سلولی فراوان و پلئومورفسیم هسته سلولی شدید بوده و دیفرانساسیون ناچیز است.

کشنده ترین سرطان سرطان مثانه

سرطان اسکواموس

در نقاط اندمیک علت ابتلا به تومور : شیستوزوما هماتوبیوم می باشد .این نوع تومور معمولاً درجه ی تمایز پایین دارد و گرفتاری غدد لنفاوی و متاستاز دوردست شایع نمی باشد در حالی که بیمارانی که به علت تحریک و عفونت مزمن مثانه دچار تومور اسکواموس مثانه می شوند .تومور حالت تهاجمی بیشتری دارد و دیفرانساسیون سلولی ناچیز است .درمان سرطان اسکواموس حذف مثانه به طریقه جراحی رادیکال سیستکتومی است .برداشتن مجرا همراه با مثانه توصیه می شود.

انواع سرطان مثانه

آدنوکارسینوم مثانه

آدنوکارسینوم اولیه مثانه : محل ابتلا معمولاً در قاعده ( شامل ترگون و جدارهای جانبی مجاور تریگون ) و گنبد مثانه است.به خصوص در مثانه های اکستروفیک شایع است.درمان انتخابی این نوع تومور رادیکال سیستکتومی و لنفادنکتومی است.

آدنوکارسینوم با منشا اوراک : تومور ابتدا خارج از مثانه تشکیل می شود .پیش آگهی این نوع تومور از آدنوکارسینوم اولیه مثانه بدتر است .درمان آن برداشتن رادیکال مثانه با برداشتن وسیع اوراکوس و لنفادنکتومی لگنی است.

آدنوکارسینوم متاستاتیک :تومورهای رکتوم ، معده ، آندومتر ، پستان ، پروستات و تخمدان ها به ندرت متاستاز به مثانه می دهند.

چگونگی گسترش سرطان مثانه

  • گسترش مستقیم یا موضعی : ممکن است اعضای مجاور مثل پروستات ، رحم ، واژن ، حالب ها ، رکتوم و روده را گرفتار کند.به هنگامی که تومور در دیورتیکول مثانه باشد، می تواند به طور مستقیم ، ناحیه اطراف مثانه را مورد تهاجم قرار دهد زیرا دیورتیکول مثانه فاقد جدار عضلانی است.
  • گسترش متاستاتیک : تومورهای گرید پایین به احتمال کم و گرید بالا با احتمال فراوان متاستاز می دهند.

راه های درمان سرطان مثانه

کاشته شدن سلول های تومورال

در محلهای زخم شکم ، حفره پروستاتیک تخلیه شده ، مخاط زخمی شده مثانه یا مجرا دیده می شود.