آمادگی برای شیمی درمانی سرطان سینه به رعایت نکاتی جهت کاهش عوارض نیاز دارد. این مقاله به باورها و راه های مختلف شیمی درمانی سرطان سینه با جزئیات پرداخته است.
شیمی درمانی قبل ازجراحی سرطان سینه

9200471 - 0910 46129143 - 021

شیمی درمانی سرطان سینه و جزئیات آمادگی آن – آروین کلینیک

آنچه سرطان را رنج آورتر میکند پروسه معالجه است نه لزوما خود این بیماری. در دوره ای که شیوع انواع بیماری بیداد میکند، ابتلا به آن یک بحث است و پیگیری درمان بحثی دیگر. درمان  اولین دغدغه افراد دارای این بیماریست. روند فرسایشی درمان بیماران را مایوس و نا امید میکند. عوارضی که در راه معالجه وجود دارد، موجب میشود برخی ازبیماران ازپیگیری درمان صرف نظر کنند. علاوه بر این مقدار هزینه ای که باید صرف درمان شود نیز عامل دیگری در از دست دادن امید بیماران برای بهبودی است. شیمی درمانی سرطان سینه نیز نیاز به آمادگی دارد.

می بینید که آنچه این بیماری سینه را به بیماری لاعلاج بدل میکند، باورهایی درباب مواردی است که در بالا به آن اشاره شد.

اما درکنار واقعیت ها باورهای غلطی نیز وجود دارد، که بطور شگرفی ازباورهای درست پیشی گرفته و ناباورانه دراذهان مردم جای میگیرد طوری که اصلاح آن زمان طولانی ای را می طلب.

شیمی درمانی سرطان پستان

در این مقاله سعی داریم یکی از شایع ترین بیماری ها درمیان بانوان، یعنی کنسر سینه ، چیستی، انواع درمان و نحوه آمادگی برای شیمی درمانی سرطان سینه درصورت ابتلا به آن بپردازیم. تشریح ساختار و شیمی درمانی  سرطان سینه و آمادگی های لازم نیز در این مقاله پرداخته شده است.

سرطان سینه چیست؟

انواع مختلفی از بیماری های سینه وجود دارند که با شناخت ویژگی های آن ها با علائم کنسر اشتباه گرفته نمی شود و از استرس های بی مورد چلوگیری می شود. سینه بانوان دارای غدد شیری، عضلات، مجاری، فاشیا، بافت چربی، غدد مونتگومری، عروق خونی، نوک سینه، هاله، لیگامنت ها و غدد لنفاوی است. این بیماری از تکثیر سلول های بدخیم دربافت  بوجود می آید. که ممکن است تجمع آن دربخش های مختلف ازجمله: غدد شیردهی و بافت غیر غده ای سینه باشد.

آشنایی با ساختار سینه به بانوان در شناخت بهتر بیماری کمک میکند. دردناکی سینه ها در نزدیکی دوران قاعدگی عادی است. معمولا تشخیص بیماری ها بعد از دوران قاعدگی آغاز می شود. بیشترین میزان ابتلا به کنسر سینه در سنین 55 تا 60 سالگی است. امکان ابتلا به این بیماری در سنین کمتر با وجود میزان ابتلای بسیار پایین باز هم میسر است. در صورت دچار شدن به این بیماری شیمی درمانی سرطان سینه یکی از راه های معالجه است.

شیمی درمانی سرطان سینه

شیمی درمانی سرطان سینه با تزریق داروهایی همراه است و با مشورت پزشک به کاهش عوارض بیماری کمک میکند. شیمی درمانی زندگی افراد را بهبود میدهد و کیفیت زندگی را برای مدت طولانی بالا نگه میدارد. گاهی نیز این روش معالجه  کنسر سینه برای کاهش خطر عود بیماری شروع میگردد. قبل از جراحی شیمی درمانی سرطان سینه بمنظور کوچک کردن تومورها صورت میپذیرد. بعد از جراحی گاهی برای نابودی کامل سلول های سرطانی یا کاهش اثر عود یا اثر متاستاز، متخصصان انکولوژی این روش را توصیه میکنند.

در کنار شیمی درمانی سرطان سینه چه نوع درمان دیگری وجود دارد؟

درمان بسته بمیزان پیشرفت آن از انوع مختلفی برخوردار است. علاوه بر این وجود عواملی ازجمله: نوع تومور و سن بیمار نیز درانتخاب روش مداوا موثر است. برداشتن سینه، شیمی درمانی سرطان سینه و پرتودرمانی از انواع درمان کانسر است. تفاوت های بسیاری بین انواع روش ها وجود دارد. پرتودرمانی روی تومورهای سرطانی سینه با اشعه ها تاثیر می گذارد. جراحی ها سینه نیز در صورت صلاحدید پزشک متخصص رخ می دهد. با توجه به شرایط و تشخیص متخصص آنکولوژی شیمی درمانی سرطان سینه توصیه می شود.

شیمی درمانی سرطان سینه و انواع آن

شاید با شنیدن نام شیمی درمانی سرطان سینه به این فکر کنید که فقط یک نوع از این روش معالجه و آن هم فقط تزریق به رگ وجود دارد، که باید گفت خیر چند راه دیگر شیمی درمانی موجود است. انواع روش هایی مانند درمان با هورمون، تزریق (شریان، ورید و داخل شکم)، موضعی و خوراکی را می توان نام برد.

عوارض شیمی درمانی سرطان سینه چیست؟

عوارض جانبی میتواند کوتاه مدت یا بلند مدت باشد. عوارض کوتاه مدت شیمی درمانی سرطان سینه گاهی بلافاصله بعد از اتمام مراحل و گاهی تا یکسال بعد از بین خواهند رفت. این عوارض شامل: زخم در ناحیه دهان، تغییراتی در پوست و ناخن، افزایش عفونت، کاهش حافظه و تمرکز، ریزش مو، خستگی، زخم دهان، کاهش اشتها، تهوع، استفراغ، اسهال، یبوست و… باشد. پزشکان با داروهایی می توانند حالت تهوع و استفراغ بعد از شیمی درمانی را کاهش دهند. به طور کلی پزشکان می توانند عوارض شیمی درمانی را با تدابیری کم کنند.

عوارض طولانی مدت شیمی درمانی سرطان سینه ممکن است شامل: پوکی استخوان، کاهش عضله قلب، ناباروری (آسیب به تخمدان)، کانسر خون و… شود.

ناباروری بعد از شیمی درمانی مسئله بسیار مهم است که با توقف تخمک گذاری آغاز و در واقع باعث بروز یائسگی زودرس می شود. در هنگام شیمی درمانی باید آزمایش های لازم برای جلوگیری از پوکی استخوان و نازک شدن آن را انجام دهند. خوشبختانه به ندرت شیمی درمانی سرطان سینه باعث ایجاد کنسر خون در بیماران می شود.

عوارض شیمی درمانی سرطان سینه

 آمادگی برای شیمی درمانی سرطان سینه

اولین قدم  شیمی درمانی سرطان سینه درمسیر درمان آگاهی از این نوع بیماری است. بنابراین بهتر است آگاهی را جایگزین نا امیدی کنید. دراین مسیر میتوانید درمورد میزان طول مدت درمان، نوع درمان، مراجعه به بهترین آزمایشگاه تشخیص سرطان سینه، پیدا کردن گروه های حمایتی تحقیقات لازم را انجام دهید.

در مرحله بعد با مراجعه به بهترین مرکز درمان میتوانید از سیر بیماری مربوط به سینه آگاهی یابید و با دادن آزمایشات مختلف رشد بیماری را کنترل کنید.

رعایت نکاتی جهت کاهش عوارض شیمی درمانی سرطان سینه : مانند خواب کافی، مدیتیشن، یوگا، داشتن رژیم غذایی مناسب، جلوگیری از ابتلا عفونت و واکسیناسیون.

با این حال امکان دارد با دیدن برخی عوارض لاینفک شیمی درمانی سرطان سینه مواجه شوید که لازمه آن پذیرش این عوارض و کنار آمدن با آن است. تهوع و ریزش مو از جمله عوارض شیمی درمانی سرطان سینه است که میبایست خود را برای آن آماده کنید.

اگر درزندگی بعنوان مادر و همسر دارای وظایفی هستید تلاش کنید با کمک از اطرافیان وظایف خود عمل کنید و نگذارید بیماری شما را برای فعالیت های روزانه محدود کند.

موارد مربوط به ژنتیک، سن بیمار، اندازه غده سرطانی سینه، وضعیت غدد لنفاوی و شرایط هورمون ها در شیمی درمانی نقش تعیین کننده ای دارند.

در آخر میتوانید با بالا بردن روحیه خودتان کانسر سینه را یک بیماری قابل درمان تبدیل کنید.

شیمی درمانی سرطان سینه

خوشبختانه مرکز درمان آروین توانسته با استفاده از روش های جدید، موفق عمل کند. جهت تماس و برقرای ارتباط با مرکز فوق تخصصی و آنکولوژی آروین میتوانید با شماره های 09109200471 – 02144285617 تماس حاصل فرمایید.

بعد از پایان شیمی درمانی سرطان سینه چه باید کرد

شاید دروهله اول این بیماری را بعنوان عاملی که زندگیتان را مختل کرده است ببینید، فکر کنید که با این بیماری دیگر کیفیت زندگی قبلتان را تجربه نخواهید کرد، اما باید بدانید آن دانه ای که درخاک کاشته میشود برای جوانه زدن از تاریک ترین اعماق زمین سر برآورده است. پس به مشکلات زندگی بعنوان راهی برای بالندگی نگاه کنید و شاید شیمی درمانی یکی از گزینه های پیش رو شما خواهد بود.

باید اشاره شود بعد از شیمی درمانی کنسر سینه باید پروسه درمان ادامه پیدا کند. تغذیه سالم و مناسب برای افرادی که به تازگی پروسه شیمی درمانی را از سرگذرانده اند باید جدی گرفته شود. توصیه می شود سالی دوبار برای بررسی های مجدد به پزشک معالجتان مراجعه کنید.